How to make sheep waterproof in Patagonia? - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Linda Turnhout - WaarBenJij.nu How to make sheep waterproof in Patagonia? - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Linda Turnhout - WaarBenJij.nu

How to make sheep waterproof in Patagonia?

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

14 Mei 2009 | Argentinië, Buenos Aires

Sorry, ik heb het zo kort mogelijk geprobeerd te houden, maar ik zie dat het toch weer een enorme lap is geworden!Wel de moeite waard ;)

Na 13 uur vliegen kwamen we goed uitgerust (ik in ieder geval) en ZONDER plan aan in Buenos Aires. In de wijk San Telmo hebben we een leuk hostel gevonden waar we 5 nachten hebben doorgebracht.(Nee, helaas C&M, jullie tip zat vol) In deze dagen hebben we het spaans kunnen oefenen, een plan opgesteld en van de cultuur kunnen proeven. Daar hoort natuurlijk een tangoshow bij en we hadden het geluk een heuse Boca Junios- Riverplates futbolgame bij te wonen (tegen de hoofdprijs!)De uitslag was 1-1 (na een hoop ge-puta)en het was erg leuk om het hele stadium uit z´n dak te zien gaan bij een doelpunt. Zelfs het betonnen plafond bewoog mee tijdens het springen??

In een park aan de zee hebben we lekker in het zonnetje ons plan opgezet voor de daaropvolgende weken. Inmiddels heb ik standaard een wc-rol in mn tas maar dat was toen nog niet het geval wat resulteerde in een klein ´poepdrama´. Ik had namelijk 2 optie´s om mee af te vegen; een broodkapje of een half A4-tje! Wat denk je?

Onze volgende bestemming na BA was National Park Esteros del Ibera.In het gehucht Mercedes kregen we alle info die we nodig hadden en boekten we onze tour en accommodatie voor het park. Nadat we de malariapillen vergeten waren in te nemen hebben we wat gebrabbeld bij de apotheek om Malarone te krijgen. (deze kun je 2 dagen vantevoren nog innemen) Alleen bleken onze argentijnse ´malaria´ pillen ook goed tegen reuma?? Vandaaruit gingen we naar Collonia Pellegrini. Dit was een nog kleiner dorpje middenin het park, waar het asfalt nog niet was uitgevonden en alle paarden en honden gewoon los over ´straat´ liepen. We hebben hier paardgereden, gehiked en een boottocht gemaakt waarbij we capibara´s, kaaimannen, aapjes en een hoop vogels gezien hebben. Echt super hoe dichtbij je bij zo´n kaaiman of capibara kan komen! Aangezien het ook flink geregend had kon de bus niet in het dorp komen (damn zandstraten) wat betekende dat we voor de hoofdprijs met een 4x4 naar de eerstvolgende busstop zijn gebracht. Een vergelijking van de rip-off: heenreis 5 uur voor 140 pesos, terug 2 uur voor 350 pesos :shock:

In Iguazu hebben we een erg leuk hostel gevonden MET zwembad waar we 3 nachten zijn gebleven. Op 1 dag hebben we het hele park Iguazu bewandeld en alle hikes gedaan. Alle kleine watervallen van onder en boven en natuurlijk de megamuur van water aan het eind. Tijdens een hike door de jungle zagen we tucans, reuzespinnen en mieren en een familie overstekende coati´s. Erg leuk! De dag erop was een relax en plandag aan het zwembad :) Na anderhalve week reizen zaten we al lichtelijk aan ons maandbudget maar we besloten toch maar te investeren in een vlucht van Iguazu naar Ushuaia aangezien het anders 68 uur bussen was :?

Van de jungle naar het koude besneeuwde Ushuaia.

Ze noemen het dan ook niet voor niks ´the end of the world´ De foto´s zeggen genoeg! Na een korte hike waarbij we weer als vanouds in diepe sneeuw liepen kregen we wat beter uitzicht over het beagelkanaal en het dorp omgeven door bergen. Voor dit ´eind van de wereld-gevoel´ moesten we wel weer 2 dagen bussen om in El Chalten te kunnen komen ;) S´avonds om half 12 kwamen we aan in windkracht 10 met nog een half uurtje om het hostel te vinden in het pikkedonker! 2 minuten voor 12 stonden we binnen, ik hijgend en een vuurrood hoofd! In dit supergezellige en drukke hostel hebben we 3 dagen gezeten. De 1e dag rustig opgestart door de regen met een hike van 3 uur naar Laguna Capri. Na onze lunch aan het meer trok de mist ineens op en kwamen plotseling de bergen tevoorschijn; Poincenot en Fitz Roy! De dag erop was een droge dag en hebben we een hike gemaakt van 9 uur naar Cerro Torre en terug :shock: Langs enorme rotsen liepen we door een soort van Lord of the Rings setting, erg gaaf, met als eindpunt een gletsjermeer en een enorme piek, Cerro Torre!

In de 1e week had ik dankzij mijn fantastisch nieuwe schoenen al een flinke blaar te pakken en nu na 9 uur lopen was er boven mijn pleister op dezelfde voet een nieuwe knoeperd ontstaan :? Daardoor kon ik de dag erop wel lekker uitslapen en heb ik een hike voor de kreupelen gemaakt. 3 uurtjes naar een uitzichtpunt voor condors, en nog gezien ook! Thijs heeft die dag in een record tempo (5,5 uur ipv 8 ) de gaafste hike gedaan van het park. Met prachtige blauwe lucht en zon stond hij bovenaan het gletsjermeer met uitzicht over Fitz Roy!! Petje af Thijs!!

Aangezien we de 1e dag naar Perito Moreno een uur lang in pisregen en stormwind hebben gestaan besloten we de volgende dag nog een poging te wagen, dit keer MET regenbroek! Ipv 3 uur door te brengen in het restaurant ;) hadden we dit keer wat beter weer om rustig deze muur van ijspieken te bewonderen. Met een hoop kabaal braken soms enorme brokstukken af en kwamen dan met een flinke plons en golf in het water terecht. Errug gaaf!

Na El Calafate namen we de bus naar Puerto Natales om er hier achter te komen dat de boot naar het park niet meer ging Dat maakte dayhiking wat moeilijker aangezien we dan eerst het stuk van 5 uur moesten lopen! 2 dagen was hier iets te kort voor en m´n blaar te pijnlijk!... dus ik moet helaas bekennen dat we Torres del Paine per bus bezichtigd hebben :neutral: Al was het landschap erg mooi met de eerst gevallen sneeuw, de Torres hebben we helaas niet kunnen zien doordat we ook hier steeds dieper het grijze wolkendek inreden. Wel hebben we veel wildlife gezien zoals; condor, adelaar, grijze vos en een kudde lama´s.

Diezelfde avond besloten we na lang twijfelen toch aan boord te gaan op ons cruiseship, de Navimag. Even voor alle duidelijkheid; we hadden al geen hoge verwachtingen aangezien we wisten dat een 60 tal koeien onze medereizigers zouden zijn, maar na een korte inspectie van de boot bleek er echt geen enkele vorm van entertainment te zijn. De bar ontbrak en er was maar 1 ruimte waar mensen konden socializen, wat af en toe resulteerde in irritatie tussen de kletsers de tv-kijkers. Aangezien de boot pas de ochtend erop zou uitvaren zijn we de 1e avond dan ook met 5 man van de boot afgeslopen op zoek naar een bar! Na een aantal glazen pisco en een erg gezellige avond besloten we rond half 3 terug te gaan naar de boot en waren we erg blij dat de laadklep nog open stond zodat we weer aan boord konden sluipen. Dit was het begin van een erg gezellige tijd met een 8 tal mensen aan boord. Het personeel deed ook erg hun best om ons te entertainen waardoor we een halve middag salsalessen hebben gehad van de electician :) Daarnaast hebben we hartstikke geluk gehad met het weer, niemand is echt zeeziek geworden, en we hebben het praktisch de hele reis drooggehouden waardoor we lekker op het dek van de omgeving konden genieten.

Aangezien we allemaal Bariloche als volgende bestemming hadden zijn we nu nog steeds met z´n 8en in dit leuke stadje aan het meer omgeven door bergen. Gisteren hebben we een flinke fietstocht gemaakt met een engels stel en een australier. Door de bergen met prachtige uitzichten over de meren en fjorden. Best pittig bergje-op en na onze uitgebreide lunch op het strand moesten we rond 4 uur toch echt het tempo een beetje gaan verhogen! Gelukkig kwamen we echt op de valreep van sluiten aan bij de fietsverhuur! Thijs is vandaag weer aan het hiken met het engelse stel en ik zit hier al een eeuwigheid te wachten tot m´n foto´s geupload zijn. :? Dat krijg je met zo´n hoge resolutie.....

Is het in Nederland al lekker zomer aan het worden? Wij kijken ook uit naar het warme noorden! Dikke kus en tot over een tijdje weer....

Foto´s: http://www.mijnalbum.nl/Album=GIEMRQ8O

* Als je heeel snel bent kun je in 4x een max. van $1200,- pesos trekken! (E240,-)

* Het engels van onze gids naar de Perito Moreno was erg goed maar veroorzaakte toch wat verwarring en :lol: toen hij ´the ship´ als sheep uitsprak.

• 14 Mei 2009 - 15:45

Ilse:

Klinkt gaaaaaaffff! En wat een conditie hebben jullie zeg. Daar kan ik nog wat van opsteken ;-)
    Geniet!!!!
    x ilse

• 14 Mei 2009 - 15:53

Martijn En Chris:

Gaaf, gaaf, gaaf!! We krijgen accuut heimwee! Als je nog een keer indruk wilt maken op de argentijnen moet je het woord "Pipicucu" in je oren knopen, daar maak je geheid vrienden mee!
    Veel plezier en dikke zoenen vanuit Amsterdam

• 14 Mei 2009 - 17:22

Mam:

Wat zijn jullie geweldig bezig,en wat maken jullie fantastiche trips. Geniet maar zolang het kan. Dikke kus X

• 15 Mei 2009 - 08:02

Ingrid:

Hoi,

Wat hebben jullie toch een vervelend leven zeg!!! geweldig
    liefs Ingrid

• 16 Mei 2009 - 09:08

Jovannie:

Wat een leuk verhaal en mooie foto's hebben jullie. Kijk er elke keer weer naar uit om jullie avonturen te lezen.
    Groetjes,
    Jovannie.

• 16 Mei 2009 - 11:39

Mark:

Hey Linda,

gaaf hoor, en toch de Navimag maar gedaan....aparte ervaring toch ! Ga je dan weer naar Chili of het noorden van Argentinie ? (Salta is leuk om uit te gaan en de bergen in het noorden zijn ook gaaf :)! Vergeet de cocabladen niet...

Groet

• 16 Mei 2009 - 16:06

Sonja:

Echt gaaf hoor wat jullie allemaal mee maken. Ik kijk ook erg uit naar mijn avontuur in Peru. Ik vertrek al over 1 maand. Wie weet zien we elkaar in Cusco.
    Geniet er nog van.

Kus Sonja

• 19 Mei 2009 - 16:27

Sanne:

heey super gaaf joh wat jullie allemaal doen,ik ben er jaloers op geniet dr maar van,maar da lukt wel gezien de gave foto's xxx