Staartje van Peru - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Linda Turnhout - WaarBenJij.nu Staartje van Peru - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Linda Turnhout - WaarBenJij.nu

Staartje van Peru

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

26 September 2009 | Nederland, Haarlem

Terug in Nederland en inmiddels uit de verhuisrompslomp wil ik toch nog even het staart(je) van de reis beschrijven...

Na Puno zijn we met de bus naar Arequipa gegaan vanwaaruit we de Colca Canyon hebben geboekt. 3 dagen hiken was een mooi voorproefje op de incatrail, alhoewel dit daarbij vergeleken een eitje was met maar 3-4 uur lopen per dag. De 1e ochtend zagen we hoe condors door de steigende warme lucht de canyon uit kwamen gerezen, en daarna zijn we in 4 uurtjes naar het 1e dorp in de canyon gelopen. Zigzaggend gingen we de canyon in, een rivier over en plotseling was de omgeving groen. Na een overnachting in stenen hutjes met een rieten dak liepen we de volgende ochtend in 3 uur naar het volgende dorp. Om 12 uur kwamen we aan in een paradijs compleet met palmbomen en zwembad! De rest van de dag hebben we heerlijk genoten van het koele water en de zon. De volgende ochtend vertrokken we in alle vroegte (5:00) met lopen zodat we de 3 urige klim omhoog in de koelere uurtjes van de dag konden maken. Na deze ochtendgymnastiek was onze beloning een buffetlunch!! Zet 4 nederlanders en 2 duitsers aan een tafel en je krijgt een onbesnutte vreetpartij ;) Een hoop :lol: aan tafel maar toen de bus naar 4900m steeg werd het wat stiller in de bus...

We hebben nog 1 dag in Arequipa rondgebracht om het mooie centrum en de monasterie te bekijken en toen zijn we met de bus naar Cusco gegaan. Daar hebben we de dag erop een rafttour geboekt en een 5 daagse incatrektocht naar Machu Picchu. (Salkantay!Omdat wij zulke bikkels zijn dat we net een tikkie hoger en langer willen lopen dan bij de originele incatrail ;)Het raften hebben we samen met Sonja gedaan, een vriendin uit Nederland. Lekker bijgekletst en actief geraft op een 3e klas stroming! We gingen 'surfen' op 2 tegengestelde stromingen waarbij Sonja en ik als tegenhangers voor het gewicht voorin de raft lekker overspoeld werden door het ijskoude gletsjerwater, gaaf!?

De volgende ochtend werden wij, weer om 5:00 uur, opgehaald voor onze Salkantay incatrail. Dag 1 was een makkie; 6,5 uur lopen en 900m klimmen door een droog berglandschap met halverwege een lunchpauze waarbij we prachtig uitzicht hadden over de vallei. Toen we tegen de avond aankwamen bij ons kamp waren al onze tentjes al netjes opgezet in een veld omringd met besneeuwde bergen! We werden beloond met thee en popcorn en na het eten maakte iedereen zich klaar voor een koude nacht op 3700m!

Dag 2: was de zwaarste omdat we die dag 8 uur moesten lopen waarvan de eerste 3 een klim van 900m was :shock: Deze klim ging naar 4600m hoogte met ijle lucht en zorgde ervoor dat wij in een slakkentempo omhoog kropen ;) Eenmaal bovenaan had het wel een hoog wauw-gehalte en was ik supertrots dat ik het er zonder paardje vanaf gebracht had!(je kon ook een paard huren om je 3 uur klimmen te besparen :?)Op zo'n moment smaakt een snicker je ook 10x beter :)Daarna was het gelukkig alleen nog maar bergafwaarts. Over ijzige steppen liepen we weer naar de groenbeboste jungle waar we ons kamp aantroffen.

Dag 3: was maar 5 uur lopen en werd beloond met HOTSPRINGS!!!!!En wat een genot voor de spiertjes mmmm

Dag 4: hebben we een stukje ingekort door een bus naar Hidroelectrica te nemen omdat ons verteld werd dat de weg waar we over zouden lopen saai en druk zou zijn!? Achteraf bleken we gewoon gestrikt te zijn zodat de bus met onze bagage gratis (of eigenlijk door ons betaald) naar Hidroelectrica kwam....zuid-amerikaanse streken :angry: Vanaf Hidroelectrica liepen we in 3 uurtjes langs een spoorlijn naar Aguas Calientes, het dorpje naast Machu Picchu. En hier hadden we dan na 4 dagen op een rolmatje te hebben geslapen eindelijk weer een HEERLIJK bed!!mmmm...jammer dat we niet konden uitslapen dan want om 3:30 ging de wekker voor onze laatste klim naar Machu Picchu!Eindelijk!

Dag 5: Na zo'n luttele 2000 traptreden in de vroege ochtenduurtjes beklommen te hebben kwamen we als 52e en 53e aan bij de ticketbooth van Machu Picchu. Wat gaaf om de befaamde ruines nu live te kunnen bewonderen compleet met mystiek mistlaagje in de ochtend ;) maar dat trok later helemaal bij. Niet alleen hebben we Wayna Pichu beklommen maar we besloten ook Machu Picchu te beklimmen omdat deze nog hoger (met NOG meer treden) is dan Wayna Pichu en een nog adembenemender uitzicht heeft. Helaas hebben we de afslag naar Machu Picchu gemist waardoor we eerst naar een ander uitzichtpunt zijn gelopen...om vervolgens weer terug te lopen naar de afslag en alsnog 1,5 uur omhoog konden klimmen!
Uitgerekend waren dat op deze dag zo'n 10.000 traptreden en 10 uur lopen :shock: maar wat een fantastisch uitzicht bovenaan Machu Picchu, we konden zelfs de besneeuwde Salkantay in de verte zien!!Wauw!Helemaal gesloopt na een trein en busreis van 3,5 uur kwamen we s'avonds weer aan in Cusco..... hallo lekker bedje!!!

Na een enerverend busritje door de bergen met 3 uur vertraging door een klapband, een gebroken as of joost mag weten wat ;) kwamen we aan in Nazca. We besloten diezelfde dag nog in een vliegtuigje te stappen om de Nazcalijnen te bekijken. Vanaf 250m hoogte konden we de verschillende figuren bewonderen die de beschaving van Nazca zo'n 200 voor Chr. gecreerd heeft. Erg indrukwekkend, sommige figuren zijn wel 275m lang!! Dankzij de wendbaarheid van het vliegtuigje konden we de figuren erg duidelijk links EN rechts van ons zien! De maag was iets minder blij met deze kermisattractie :? Een duits meisje voorin viel zelfs flauw :shock:

De volgende bestemming was Huacachina, een 115 inwoners tellend dorpje met een hoog woestijngehalte. Aangezien we van iedereen hoorden dat Lima echt niets meer dan een vieze grauwe stad is besloten we onze laatste dagen te slijten in deze oase omringd door enorme zandduinen! We hebben hier gesandboard (wat toch echt heel anders is dan snowboarden!) en in een buggy gecrossed door de 'woestijn'! Dit laatste leek meer op een rollercoaster en ik was blij toen ik de oase weer in beeld zag :?
Thijs vond hem helemaal geweldig!
Verder een hoop niksgedaan en genoten van de zon want die was inderdaad ver te zoeken in Lima. Daar hebben we ons dan ook alleen maar gestort op het inslaan van souvenirs ;)

Inmiddels is alles weer een beetje aan kant in huis en kan het normale leven in Nederland weer beginnen! Wel lekker om weer thuis te zijn en iedereen weer persoonlijk te kunnen spreken! Nu nog een baantje ;)

Iedereen hartstikke bedankt voor jullie leuke reactie's en geduld in het lezen van deze lange lappen, sorry! :)

Dikke kus!!

De laatste foto's zijn te zien op:

• 27 September 2009 - 17:51

Tiny:

Fijn dat jullie er weer zijn! xxxxx

• 29 September 2009 - 11:12

Jovannie:

Hoi Linda en Thijs.

Welkom terug in Nederland. Ik hoop dat jullie weer een beetje kunnen wennen.

Groetjes,
    Jovannie.