Hasta la vista, baby - Reisverslag uit Puno, Peru van Linda Turnhout - WaarBenJij.nu Hasta la vista, baby - Reisverslag uit Puno, Peru van Linda Turnhout - WaarBenJij.nu

Hasta la vista, baby

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

18 Augustus 2009 | Peru, Puno

18 uur in een bus is lang, maar 18 in een boliviaanse bus zonder slaapstoelen en wc, das echt geen lolletje!!Het wordt pas echt een helse rit als deze bus slingerend door de bergen gaat over een dirtroad die op sommige plaatsen niet breder is dan 3m :shock: Ze noemen het dan ook niet voor niks ´worlds most dangerous road´! De vuistregel voor het passeren van tegemoetkomende auto´s was dan ook als volgt; degene die naar BENEDEN gaat neemt de buitenbocht aangezien deze het beste overzicht heeft over het smalle richeltje naast hem!WAh!Nu gingen wij maar liefst 3300m naar BENEDEN wat betekende dat ik bij het raampje prachtig uitzicht had over de steile afgrond recht naast me....

Het originele plan was dan ook om naar de jungle te VLIEGEN maar door mist in Rurrenabaque was onze vlucht gecanceld (?) en besloten we met de bus te gaan :? Maar dat is natuurlijk een eenmalige stunt, terug gaan we mooi vliegen!Ja....

Een beetje bekomen van bijna 2 dagen bussen boekten we onze 3 daagse pampastour. Het kamp was middenin het moerasgebied en vanhieruit vertrokken we dagelijks per bootje op zoek naar wildlife.En dat was er in overvloed! We zagen een hoop vogels,(waarvan 1 wel van 1m groot) aapjes, capybara´s, schildpadden en we werden doodgegooid met krokodillen!Op dag 2 gingen we met onze kaplaarzen het moeras in op zoek naar anaconda´s. Een spaans meisje besloot voor deze dag een nieuw topje en een goeie broek aan te trekken ;) Oorbelletjes in en handtas mee! Een uur later was ze minder blij toen ze zich moest opvangen en haar arm een halve meter de modder inging!Wel vermakelijk voor ons, alhoewel we allemaal moeite hadden met lopen omdat onze laarzen constant bleven steken in de modder. Na een tijdje baggeren werden we eindelijk beloond met een anaconda van 2,5m!Echt gaaf en we konden hem van erg dichtbij bekijken!Naast deze sensatie waren de highlights het zwemmen met pink riverdolphins en het piranavissen. Alhoewel Thijs 2 visjes en 1 pirana gevangen heeft bleef het bij mij bij het voeren van de bijtgrage visjes.

Terug in Rurre hebben we ons nog 2 dagen weten te vermaken tot we terug zouden vliegen naar La Paz. Helaas ziet de landingsbaan van TAM (de concurrent van onze 1e vliegmaatschappij) er hetzelfde uit als de zandpaadjes in het dorp en werd opnieuw onze vlucht gecanceld na een nachtelijk regenbuitje! We gaven het nog een dag omdat ik ECHT NIET nog een keer in die bus wilde stappen, maar toen de vriendelijke dame achter het loket de volgende ochtend weer vertelde dat ze meer informatie had rond het middaguur (nadat alle bussen vertrokken zijn) besloten we na 3 dagen lamlullen dan toch maar die helse bus te nemen :cry: ...Adem in, adem uit....
Gelukkig gingen we OMHOOG en mochten we dit keer aan de binnenkant passeren!

In La Paz hebben we nog eens 3 dagen rond gekeuteld waarvan Thijs vooral veel van de slaapkamer heeft gezien. Hoogteziekte! :? Door het plotselinge hoogteverschil werd hij misselijk en kreeg knallende koppijn waardoor hij 2 dagen in bed heeft gelegen. Ik heb de 1e avond gezellig meegedaan omdat het bij mij na een hele dag tevergeefs shoeshoppen ook aansloeg! Daar lagen wij kneuzen in bed met soep uit een plastic zakje wat we in het restaurant van het hotel besteld hadden. Toch hebben we nog wel wat van La Paz gezien waaronder de markten en uitzichtpunt Killi Killi. Vanhieruit hadden we een prachtig uitzicht over de stad met zijn buitenwijken die tegen de heuvels opklimmen.

Onze volgende bestemming was Copacabana, een stadje aan het hoogste navigeerbare meer ter wereld, Lake Titicaca (3800m)!Al hijgend hebben we hier Cerro Calvario (3966) beklommen voor een prachtige zonsondergang over Lake Titicaca. We besloten de geboorteplaats van de zon, Isla del Sol, in 2 dagen te bezichtigen. Zo werden we met de boot in het noorden van het eiland afgezet en liepen we in 5 uur over de bergtoppen van het eiland naar het zuiden. Onderweg bezochten we inca ruines en genoten we van uitzichten over het hele eiland en het meer!Na een overnachting in een hostel met dezelfde views werden we in de vroege ochtend (6:30) bruut wakker geblehrd door de luidsprekers van het huisje naast ons :shock: Eén liedje op repeat en dat voor een uur lang! Uit betrouwbare bron kwam ik erachter dat het iets religieus was, hebben wij dat weer. 6 dekens (het kan aardig koud worden op het eiland) dempen dan wel aardig maar ik besloot toch maar de zonsopgang te gaan bekijken, erg gaaf!

Inmiddels zijn we in onze laatste bestemming van zuid amerika aangekomen, Peru. In Puno hebben we 2 korte excursies gedaan waarvan we de drijvende rieteilanden van Uros erg toeristisch vonden! Naar ons idee voerden peruvianen verkleed in traditionele kleding een toneelstukje op waarbij ze ok nog eens voor ons zongen en natuurlijk souvenirs probeerden te slijten. Een luid ´Hasta la vista, baby´ was ons afscheid :( Toch was het wel leuk om een indruk te krijgen van hoe sommigen nog steeds leven.Maar dan misschien zonder zonnepaneel, telefoon en restaurant voor de toeristen! De funerary towers waren wel erg indrukwekkend. Bovenop een berg met uitzicht over Lake Titicaca staan cilindervormige torens waar de inca´s vroeger hun doden gemummificeerd in opborgen. Interessant om de historie hierachter te horen!

Met nog maar 3 weken over hebben we een aantal dingen van het Peruplan moeten schrappen. Op het plan staan nu nog; Machu Pichu, Nazcalines, Colca Canyon en Lima en dan vliegen we op 11 september weer naar huis!!

Ik kijk ernaaruit om iedereen weer te zien!!Er zijn weer foto´s en nieuwe filmpjes! Dikke kus!!!

• 19 Augustus 2009 - 06:25

Ingrid:

Hoi,

Wij hebben de vakantie ook weer gehad, ik zal proberen deze week een langere mail te sturen. Lees nog steeds met plezier jullie reisverslagen. liefs Ingrid

• 19 Augustus 2009 - 09:17

Dieuwke:

ahh gezellig als jullie er weer zijn de 11de, dan kunnen we elkaar net nog zien voordat ik wegga :) X

• 19 Augustus 2009 - 13:34

Mam:

Hi meisje, het is ook afzien hè zo`n reis!Gevaarlijk,zwaar,heet, koud. Zal blij zijn als je weer heelhuids terug bent. Geniet nog even en tot gauw. dikkeXXX

• 19 Augustus 2009 - 15:14

Ilse:

Ohhhh wat doen jullie gave dingen. Mijn vakantie was ook leuk, op de car trouble na dan :( Nu weer druk aan het werk, volg wk hebben we introductie. Kan niet wachten tot je er weer bent. Geniet!!! Dikke x

• 19 Augustus 2009 - 18:27

Frank En Hizzy:

Hey jullie daar,

indrukwekkend!
    Geniet nog van jullie laatste weekjes.
    12 september is er party bij ons thuis, Frank en ik vieren samen onze verjaardag. maar ik denk dat je nog van je jetlag moet bekomen anders zijn jullie natuurlijk welkom. zie je iedereen in 1x. have fun.

tot snel

• 19 Augustus 2009 - 19:12

Tiny:

hoi Linda, ik vind het heerlijk hoor, dat jullie weer thuis komen! maar ik neem aan dat de aankomst in Nederland de 12e is. weer een heel leuk verhaal en mooie foto,s en filmpjes.
    eeh..... Thijs, dat gestoppel is er de 12e toch wel weer af he! het knuffelt niet zo prettig dat geprik!!
    kus en knuffel en geniet nog 3 weken! (dat is voor normale mensen een hele vakantie hoor)

• 20 Augustus 2009 - 20:42

Kris:

Gezellig dat jullie weer thuis komen. Zal voor jullie wel weer even wennen zijn! Ik ga maar alvast een mooi spandoek voorbereiden ;)

Tot snel!

• 29 Augustus 2009 - 07:52

Stefan En Hedwig:

Hoi Linda en Thijs!

We wensen jullie een veilige reis terug !! en we zien jullie graag een keer in Eindhoven !

Groetjes Stefan, Hedwig, Juriaan & Sebastiaan

• 29 Augustus 2009 - 10:32

Kevin:

Hey jullie twee, wat een verhaal weer....
    Enne Top, Super en Geweldig dat jullie weer naar het Mooie Nederland komen....

O'ja eenmaal hier, pak ik wel jullie paspoorten af...
    Nou wel mooi geweest met dat gereis....(-;

Tot snel en een dikke kus voor jullie allebei...!!!

Kev.....

• 03 September 2009 - 12:58

Sanne:

heey
    echt super leuk om jullie verhalen steeds te lezen,leuke filmpjes van je schatjes!brasil was super gaaf heel mooi land wou eik nie terug!maar ga nu voor australie sparen tot snel en geniet dr nog maar ff van xxx

• 07 September 2009 - 10:47

Martijn En Christine:

Lieve Lin en Thijs,
    Wat een heerlijke verhalen weer!!
    Geniet nog even de laatste daagjes en zien jullie snel weer in NL.
    Dikke zoenen

• 10 September 2009 - 19:48

Hans En Judith:

Hallo Linda en Thijs,
    Leuk dat jullie weer naar Nederland komen! Misschien zit je al bijna in het vliegtuig! We spreken elkaar weer na jullie terugkomst en gaan genieten van al jullie verhalen,