Life of a monkey-mom!! - Reisverslag uit Villa Tunari, Bolivia van Linda Turnhout - WaarBenJij.nu Life of a monkey-mom!! - Reisverslag uit Villa Tunari, Bolivia van Linda Turnhout - WaarBenJij.nu

Life of a monkey-mom!!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

25 Juni 2009 | Bolivia, Villa Tunari

Yep, je leest het goed!
Na een aantal dagen zonder plan te hebben rondgedoold in Cochabamba besloten we uiteindelijk de koelere hoogte te verruilen voor de klamme jungle vol muggen en sandflies! ;) We zijn in het wildlife park Machia voor een maand vrijwilligerswerk met rehabiliterende wilde dieren. Dat kan varieren van vogels en aapjes tot puma´s en ocelots (een soort kleine jaguar) Deze komen bv uit het circus of als afgedankt huísdier bij ons binnen. Aangezien ze erg hard een verzorger voor 9 babyaapjes (6- 13 maanden)nodig hadden ben ik daar nu als ´monkey-mom´ aan het werk. Thijs zit zijn 1e week bij de vogelafdeling en daarna gaat hij met een andere jongen ´pumawandelen´!

Met 9 bijdehandjes die op en af je springen zag ik er binnen no-time uit als een varkentje en bleken mijn haarclipje en ketting bijzonder interessant. Nu laat ik ze inmiddels gewoon mijn pony uit mijn staart rukken ;) Halverwege de dag pieste een knuffelig aapje in m´n nek en dat liep vervolgens via m´n bilnaad, helemaal tot in mn broekspijp!:? Mijn degelijke bh´s zijn ook niet helemaal monkeyproof aangezien ze de sluitinkjes gewoon kapot bijten :shock: Aan het eind van de dag stond mijn blauw-witte t-shirt helemaal onder de natte staartjes en modderklauwtjes en vond ik tijdens het uitkleden s´avonds een drolletje in mn broekzak??Knap wel!

De dag ziet er als volgt uit:
7:30 melk voeren
10:00 cereal voeren
11:00 snacktijd (oftewel fruit)
12:00 lunch (oftewel ander fruit)
lunch voor mij anderhalf uur!
14:00 snack (je raad het al)
4:30 diner (fruit) :)
en dan nog een melkie toe!
Tussen het snijden van fruit en het voederen door maak ik de kooi schoon en ga een blokje om met de 2 oudste ´kids´ (13 mnd)
En natuurlijk komt er een hoop geknuffel en gespeel bij kijken wat echt superleuk is! Al na een paar uur krijg je zicht op de 9 verschillende persoonlijkheden die er zijn. Wat het werk nog leuker maakt is de vooruitgang die je maakt met ze! Zo vertelde de dierenarts me bv dat ik echt als ´mom´ moet fungeren voor bang aapje Ivonne en haar beschermen tegen de rest. (ze wordt nogal gepest)Na een paar dagen achter de pestkoppen aangezeten te hebben (en zelf ook hier en daar een knauw te krijgen) werd het wat rustiger in de keet en kwam ivonne eindelijk zelfs voorzichtig bij me zitten, wat het gebijt allemaal weer goed maakt. Mijn enige zorg op het moment zijn de andere aapjes van de quarantine-afdeling!Verscheidene keren ben ik echt hard gebeten omdat ik voorbij hun moet en ze me niet kennen! Maar gelukkig zitten ze aan een lijntje en manouvreer ik inmiddels mn weg door de aapjes zo dat ze niet bij me kunnen!Little bastards!!

We wisten dat het ´back 2 basic´ zou worden maar nadat we onze 1e kamer onder ogen kregen heb ik de volgende ochtend om overplaatsing naar een ander hostel gevraagd. Hier volgt een kleine omschrijving van de ´luxere´ keuze zoals ze het noemden; de kamer zelf zag eruit als een cel, grauw, grijs cement met hierin alleen 1 tafel en 2 aparte bedden met matrassen gevuld met stro! De waaier aan het plafond was het enige luxe en de wastafel bleek ook kapot waardoor het water uit de kraan gewoon op de vloer kletterde en vanuit de badkamer weer doodleuk in onze slaapkamer stroomde. Het water van de douche was wel lekker heet :? Inmiddels ziten we in het goede hostel voor de longterm volunteers en hebben we enorm mazzel dat we meteen in de enige ensuite kamer
konden verhuizen. (normaal gaat dit via een doorschuifsysteem wat betekende dat we in de dorm moesten beginnen :( ) Deze kamer ziet er leefbaarder uit en heeft een lekker bed (maar het woord ´lekker´ is niet vergelijkbaar met dat lekker in Nederland ;)

Het nadeel van het leven in de jungle in Bolivia is het raadsel rond de watertoevoer en de omgang met het eten. Zo hebben we of loeiheet water in de douche, of koud en soms gewoon geen water en dan douchen we ons met het regenwater wat van het afdak stroomt :lol: omdat er meestal geen water is als het regent!(de pijpen raken dan verstopt door al het water,logisch :? )
De mensen ZONDER darmklachten en diaree zijn overduidelijk in de minderheid en daar hoor ik helaas niet bij :( Ik zit al 3 dagen aan de kippesoep en getoast brood hmmm!

Er zijn zo´n 45 vrijwilligers dus het is echt een gezellig boel met 1 keer in de week een feest waarvan de entree naar het park gaat. Soms houden ze veilings zoals een massage voor de hoogste bieder en ook dit geld gaat naar een goed doel binnen het park. Vanavond is er een feest waarbij je alles mag dragen behalve kleren??

We hebben er nu een week opzitten en beginnen eindelijk een beetje te wennen aan het vroeg opstaan en laat afgewerkt zijn (7:30-18:00) De vorderingen tijdens het werk maken het echt leuk. Zo gaat vandaag 1 van mn bengels aan een lijn buiten de kooi en dat gaat ie vast prachtig vinden aangezien hij zoveel energie heeft! Krijgt de rest ook wat rust misschien :)

Binnenkort wat foto´s hoop ik, want een fototoestel bij de aapjes is erg riskant!Misschien kan thijs wat foto´s maken van staartjes die uit mn shirt steken en klauwtjes die mn stevig om mn nek vasthouen!

Dikke kus allemaal en tot gauw weer!!!


  • 25 Juni 2009 - 18:02

    Ilse:

    Leueueueukkkkkk!!! Haha wat een super ervaring. En ik had niet anders van je verwacht dat je gelijk een ander kamertje zou regelen ;-)
    Hier is de zomer ook losgebarsten, lekker warm. Verder erg druk opt werk, maar over 3 weken lekker vakantie. Ik ga samen met Caroline en Pieter met de auto naar noord-spanje om te camperen. Errug veel zin in.
    Geniet daar!!!
    xxxxx

  • 25 Juni 2009 - 21:36

    Cynthia:

    Hey Linda,

    Wat een leuk werk heb je zeg!! Alvast een voorproefje?!?!?! Hahaha..
    Zo ziet mijn dagelijks leven er ook uit, alleen geen Milo in mijn broekspijp en geen drolletjes in mijn broekzak..

    Gisteren teruggekomen van 2 heerlijke weken Zuid Spanje, super naar ons zin gehad met zijn drietjes.

    Geef je aapjes een dikke knuffel van ons!

    Liefs en nog heeeel veeeeel plezier samen!

    Cynthia xxx

    (ps: Ben benieuwd wat je op dat feestje gedragen hebt.)

  • 26 Juni 2009 - 07:26

    Frank En Hiz:

    dan is je koffer ook lekker leeg als je ooit weer s het westen opzoekt! thijs zal wel jaloers zijn op je nieuwe vriendjes!

    klinkt leuk, zeg. jullie vermaken je wel.

    gr

  • 26 Juni 2009 - 07:40

    Kris:

    Echt súper tof!! Het lijkt me zó'n topervaring om iets voor die dieren te kunnen doen! Ik wil ook aapjesmama zijn! Heel veel plezier nog, en ik wil inderdaad foto's zien!!

    x

  • 26 Juni 2009 - 08:05

    Tiny:

    tijdens het lezen van je heerlijke verhaaltje kwam de postbode langs met een aangetekend pakje!!!! FOTO'S!!!!!(2 cd's)ze zijn dus aangekomen. het lijkt me geweldig werk wat jullie doen. ik heb smakelijk gelachen om de drolletjes, plasjes en pesterijtjes, geweldig!! die douche is wel nodig na het werk.
    een hele dikke knuffel van mij en tot horens.

  • 26 Juni 2009 - 18:47

    Mam:

    Hai, lieverd, nou klinkt erg leuk joh, leuker dan kinderen toch voor je. Dikke XXX

  • 26 Juni 2009 - 21:56

    Sonja:

    Het lijkt me wel echt onwijs leuk werk, maar kijk wel uit met al dat geknaag en gebijt. Geniet ervan en ik kijk uit naar je volgende verhaal en natuurlijk de foto´s.

    Kus Sonja

  • 26 Juni 2009 - 21:58

    Herman Van T.:

    Linda & Thijs: Ik ben telkens opnieuw onder de indruk van wat jullie allemaal meemaken en ondernemen. Geweldig! Jullie zijn al erg rijk.

    Linda: Ijzersterk vind ik je schrijfstijl: boeiend, humoristisch, en erg aanschouwelijk. Ik denk dat je de verhalen later maar eens moet bundelen en een uitgever moet gaan zoeken!

  • 29 Juni 2009 - 06:32

    Ingrid:

    Hoi,

    Ben reuze benieuwd naar foto's. Wat een geweldige ervaringen doen jullie op zeg!!!
    liefs Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Live your life to the fullest!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 111124

Voorgaande reizen:

30 Maart 2015 - 30 Maart 2015

Borneo en China (2 maanden)

22 Januari 2012 - 29 Januari 2012

Lapland 2012

20 Mei 2010 - 31 Mei 2010

California 2010

22 September 2009 - 29 April 2010

Mijn gevecht tegen borstkanker

15 April 2009 - 12 September 2009

Zuid Amerika 2009

07 April 2008 - 07 April 2009

Canada 2008

10 Oktober 2005 - 10 Oktober 2006

Zuid oost Azie en Nieuw Zeeland 2006

01 Oktober 1997 - 22 November 2003

Waar de 'itch' begon... 1997

Landen bezocht: