Woestijnen en zoutvlaktes in prachtig Bolivia - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Linda Turnhout - WaarBenJij.nu Woestijnen en zoutvlaktes in prachtig Bolivia - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Linda Turnhout - WaarBenJij.nu

Woestijnen en zoutvlaktes in prachtig Bolivia

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

09 Juni 2009 | Bolivia, Potosí

Na Argentinie en Chili zijn we nu koud 5 dagen in Bolivia, en koud dat het is! Inmiddels zijn we in de hoogste stad ter wereld aangekomen; Potosi (4300m). Na de 3 daagse trip van San Pedro de Atacama naar Uyuni zijn we inmiddels wel een beetje geaclimatiseerd aan deze hoogtes. Dat heeft wel nog wat koppijn en ademtekort gekost, vooral Thijs heeft voor het eerst aan de pijnstillers voor zijn hoofdpijn gezeten!

Ik zal even vanaf het begin beginnen.
Na chocolate capital Bariloche hebben we onze weg richting noorden gemaakt. Wat tegenslagen gehad in een aantal dorpjes. Zo wilde we graag een vulkaan beklimmen in Pucon, maar hiervan was de lava al jaren niet meer te zien op de top :( dus dit hebben we geskipt en zo in ieder geval een hoop geld bespaard. In plaats daarvan zijn we naar natuurlijke hotsprings geweest waar we heerlijk 3 uur hebben liggen weken in fantastische omgeving.

Na een prachtige hike (6 uur) in Talca waar we aan het eind echt ´top of the world´ views hadden over een enorme vallei en besneeuwde bergen/vulkanen wilde we oversteken naar argentinie voor een 4WD tour tussen de vulkanen!! Helaas bleek deze bordercrossing die we op de kaart zagen niet open te zijn in de winter waardoor we zo´n 12 uur extra moesten reizen om hier te kunnen komen...wat we uiteindelijk niet gedaan hebben :?

Valparaiso was echt een erg leuk dorpje een uur van Santiago met een frans sfeertje. We hebben alle smalle kronkelige klinkerstraatjes de berg op bewandeld en dit werd beloond met een uitzicht over het stadje met zn gekleurde huisjes aan de zee.

Na wat pech in Mendoza (Argentinie) waar we twee dagen door een feestdag geen tour konden boeken hebben we een korte stop in Valle Fertil gemaakt. Hier hebben we Valle de Luna bezocht, een omgeving wat lijkt op een maanlandschap, echt heel apart! Hiernaartoe reden we door een landschap met vuurrode rotsen uitgesleten door wind en water, waardoor vreemde glooiingen en gekleurde lagen ontstonden. De tour was in spaans dus hoe het precies is onstaan is ons niet helemaal duidelijk ;) maar gaaf was het toch wel!!

In Cafayate hebben we 5 dagen doorgebracht omdat we ons plan moesten maken voor Bolivia maar ook omdat het hostel en de omgeving hier zo relaxed was!! In deze droge woestijnachtige omgeving hebben we een gratis wijntour gedaan en zelfs voor de avond een geitenkaasje en een zoete witte wijn gekocht (sorry Herman, maar tis in ieder geval wijn ipv bier ;) ) Naast een hoop relaxen en lezen op het dakterras hebben we hier ook een tour naar Quebrada de Cafayate gemaakt (een enorme canyon met vergelijkbare rode rotsen en vreemd gevormd gesteente) en een gave hike door een canyon vol met cactussen!

Na een hoop gepieker besloten we toch naar San Pedro de Atacama te gaan wat betekende dat we de 3 daagse tour naar de zoutvlakte in Uyuni vanuit hier moesten boeken (duurder) ;) Maar dat was wel de moeite waard aangezien San Pedro een erg leuk en enorm toeristisch dorpje is. Hier hebben we Thijs zn verjaardag gevierd met vreemde koekjes ipv taart en een heerlijk etentje gevolgd door een avondje sterrenkijken! Echt supergaaf pap, ze hebben hier de grootste telescopen ter wereld waarbij we alle stelsels konden zien en enorme kraters op de maan!!Erg interessant, en vrieskoud!

Samen met een engels stel uit ons hostel hebben we de tour naar Uyuni geboekt bij een wat wij dachten goeie organisatie! De avond ervoor kregen we nog 2 verontrustende smsjes van mams en schoonzusje over gijzelingen in Bolivia, en na een blik op nu.nl bleek dit nu juist in ons Uyuni te zijn :shock: ¨We gaan niet hoor!!¨ Maar na verder onderzoek bleek dit al opgeheven te zijn en we besloten toch maar te gaan aangezien het ook minder ernstig klonk dan we in 1e instantie dachten!

Thijs was in ieder geval goed voorbereid op een -10 nacht met een nieuwe slaapzak voor zn verjaardag! Ik heb het laatste aqua caliente (heet water) van het afwaswater gebruikt om een fles te vullen die me de nacht door heeft geholpen als kruik zijnde ;) Dit is echt een supergave 3 daagse tour door de woestijn geworden met leuke mensen en een 4WD zonder mankementen!Helaas had onze gids/driver de voorlaatste avond een glaasje teveel op waardoor we toch nog een beetje konden meepraten over de drama´s die je soms hoort tijdens de trip. Gelukkig is er niks ernstigs gebeurd maar ik geloof niet dat hij zich kiplekker voelde.

De trip ging door de woestijn en we hebben o.a een hotspring bezocht, prachtige meren met flamingo´s, vreemde rotsen middenin de woestijn en we eindigden de trip met de prachtige zoutvlakte van Uyuni!! We deelden de koppijn veroorzaakt door de hoogte en de koude nachten in een accommodatie zonder douche! 3 dagen in dezelfde kleren slapen en reizen heeft ook wel wat maar ik kan je vertellen dat de warme douche na aankomst in Potosi echt een verademing was!!! Na een hele dag in de 4WD en een busrit naar Potosi van 6 uur besloten we toch maar de mijntour te boeken voor de dag erop!Ik was een beetje bezorgd aangezien je diep de stoffige en benauwde mijn ingaat en dit niet geheel onveilig is. In een mijnersoutfit van laarzen, jas, overbroek en helm met lamp gingen we de mijn in. In het begin konden we nog lopen maar de doorgang werd steeds smaller en soms moesten we kruipen door plassen en krappe doorgangen!Langs trappen en over glibberige plankjes gingen we uiteindelijk 14 meter naar beneden en kwamen we mijnwerkers tegen waar we onze ´kadootjes´ aan kwijt konden; cocaleaves, sigaretten en dynamiet! We hebben ook onze eigen dynamiet afgestoken wat erg spectaculair was!! Echt een superervaring en gelukkig geen panic-attack voor linda, maar een stevige grote gozer uit een andere groep hield het wel voor gezien!!Dat is wel een schouderklopje waard!!

Morgen vertrekken we naar Sucre waar we een paar dagen de stad gaan bekijken en misschien zelfs spaanse les gaan nemen, maar dit moet nog even overlegd worden met de wederhelft ;)

Dikke kus allemaal en er zijn weer foto´s!!

• 10 Juni 2009 - 05:18

Vanessa:

Hey Linda,

Echt super leuk om door jouw avontuur te leven. Altijd een kopje Nespresso erbij en dan even lezen waar Linda is :-)
    Hoop dat julie nog veel leuke avondtuurlijke dagen hebben in Zuid Amerika.

Groetjes XOXO

• 10 Juni 2009 - 06:23

Ingrid:

hoi,

Ik heb weer genoten, wat een gave reis maken jullie toch. Wij gaan met de vakantie naar Denemarken, ach bijna het zelfde!!!!!

liefs Ingrid

• 10 Juni 2009 - 10:58

Kris:

Klinkt allemaal écht tegek!! Linda, ik ben trots op je, dat je die mijntocht gemaakt hebt! Klinkt allemaal erg impressive!
    Maar ik had nu toch al wel verwacht dat jullie de spaanse gids hadden kunnen verstaan met ons "spaans voor dummies" boekje! ;) Haha!
    Succes met de eventuele lessen ;)

Dikke kus van je schoonzusje.. Groetjes aan m'n broer!

• 10 Juni 2009 - 19:21

Frank En Hiz:

WAT EEN GAVE FOTOOS!!!
    en voelde je je nog een beetje jarig, thijs?
    Nou lin, petje af, ik was niet die enge mijn in gegaan.

have fun daar , knuffies uit zaandam

• 10 Juni 2009 - 19:23

Ilse:

.....en daar zit je dan zelf achter je computertje ;-) GAAAAAAFFFFF! wat fijn dat jullie dit allemaal mee mogen maken. Mis je wel hoor Lin....dan was Canada toch net even wat makkelijker met bellen. Geniet!!!! dikke kus Ilse

• 11 Juni 2009 - 13:57

Christine:

Alsof ik in mijn eigen fotoboek blader!! Geweldig! Heerlijk om zo even weg te dromen bij jullie verhalen.
    Mucho suerte,
    dikke zoen

• 11 Juni 2009 - 19:25

Sonja:

Hoi Linda en Thijs,

Echt super gaaf die foto's en Thijs nog gefeliciteerd met je verjaardag. Lukt het al een beetje met het Spaans? En... Wie weet zie ik jullie nog in Peru.

Kus Sonja

• 12 Juni 2009 - 08:39

Thamar:

Leuk hoor om zo op de hoogte te blijven van al jullie avonturen!

Kus Thamar

• 14 Juni 2009 - 18:31

Juliette:

Wauw Lin en Thijs, geweldige foto's weer en echt genieten van de mooie verhalen. En dat je die mijntour zonder paniekaanval hebt doorstaan.... dat had pap je niet nagedaan! Kus Jul