Van springende walvis tot dreigende bison - Reisverslag uit Whistler, Canada van Linda Turnhout - WaarBenJij.nu Van springende walvis tot dreigende bison - Reisverslag uit Whistler, Canada van Linda Turnhout - WaarBenJij.nu

Van springende walvis tot dreigende bison

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

13 Oktober 2008 | Canada, Whistler

Bijna 10.000 km en 8 wegenkaarten later en we zijn in Whistler B.C.!!

Hier besloten we onszelf 3 dagen te geven om evt een baantje en accommodatie te vinden... Na 3 uur wisten we al dat accommodatie hier prioriteit #1 is omdat het er niet is of hartstikke duur :? Toch hebben we na 1,5 dag in ieder geval 1 optie: we kunnen beiden voor dezelfde supermarkt werken ($10,50 p/u) en krijgen dan staffaccommodatie voor $900 p/m. De skipas kunnen we dan met korting kopen voor $1200,- :shock:
Enniewee, dinsdag hebben we een interview en tot die tijd kunnen we even nadenken hoeveel we van 'the white stuff' houden?

Even terug naar de roadtrip:
We hebben echt super genoten van de afgelopen maand. Aan het eind waren we wel door ons 5e luchtbed heen :? en sommige nachten waren zo koud dat we dubbelbekleed bij mekaar moesten kruipen, maar het kampvuur met worstjes en mais maakte dat helemaal goed. We hebben echt prachtige hikes gemaakt in de bergen en onze wildlife checklist is inmiddels ook aangevuld met: caribou, bever, elk, bison en zwarte beer. Tijdens de lange ritten was het mijn taak om de kaart te lezen en daarnaast hield ik me o.a bezig met: het epileren van m'n benen, vijlen van nagels(+tenen), kleine vlechtjes draaien in m'n haar en het smeren van broodjes voor Thijs. Dit allemaal meer als bezigheidstherapie om wakker te blijven ;)

Op de dag van vertrek leverde onze aantekening (CHEAP CAR!!!!) in het systeem van de rentalcompany helaas niks op en zaten we opgescheept met een brandnew Chrysler Sebring :( Dat hij niet zo zuinig is namen we dan maar op de koop toe aangezien hij wel weer een open dakje en vooral een grote kofferbak had (al onze campingzooi had nooit gepast in een Ford Focus ;))

Onze 1e stop was in Cape Split waar we een hike van 4,5 uur hebben gemaakt naar het eind van een landtong!We kwamen de bossen uit en hadden prachtig uitzicht op klifs en stroomversnellingen van de Bay of Fundy. In dit park hebben we voor het eerst in de tent geslapen en gekookt op ons 1-pits gasstelletje (pastasnack, blikvoer of rijst? ;))

In New Brunswick hebben we in Cape Hopewell op het strand gewandeld tussen een soort van flowerpots. Het tideverschil is hier 14m maar we hebben hightide door regen en hagel moeten skippen. Daardoor konden we wel meteen doorrijden naar Blacks Harbour en hebben we op het nippertje de boot naar Grand Manan gehaald! Op dit eiland zouden we gegarandeerd rightwhales zien en dat terwijl ze met uitsterven bedreigd zijn! We hebben wel 15 walvissen gezien! 2 ervan waren finbacks en een aantal rightwhales waren 'op date'. We zagen ze klooien met mekaar en om elkaar heendraaien, echt gaaf! Na 2 dagen gingen we weer met de vroege boot naar het vasteland.

In Quebec hebben we aan de St. Lawrence river geslapen, dit keer in een cabin omdat onze tent de wind vast niet had overleefd ;) Hier heb ik s'avonds tijdens het gluren door mn verrekijker een walvis zien springen, wat een adrenaline boost zeg!Thijs heeft me de hele maand gepest dat ik ze zie vliegen, alleen omdat hij het niet gezien heeft :? In Parc de la Gaspesie hebben we de Jaques Cartier hike gedaan (waar we de 1e waren omdat we nog in een andere tijdzone zaten ;?) en hier hebben we echt een kudde van 38 caribou's gezien. Dit zijn een soort rendieren met enorme geweien en een grijze baard, en de verrekijker kwam weer goed van pas!!

Ontario is een van de grootste provincie's en hier hebben we voor het eerst wildgekampeerd, maar dat vond ik toch een beetje eng, dus het bleef bij één nachtje ;) In Algonquin, hét nationale park van Ontario hebben we 3 nachten overnacht op een prachtige plek aan het meer. Hier hebben we 3 hikes gedaan waarvan 1 van 5 uur. Die hebben we in de avond gemaakt zodat we meer kans hadden op wildlife. Helaas hadden we moose met kind gemist maar we hebben wel een uur naar onze 1e bever zitten staren ;)
Op de laatste dag hebben we met de buren en hun honden gekanoed en hebben we de dag afgesloten met een BBQ en marshmellows!
Lake Superior in Ontario was zo groot dat we er drie dagen aan gekampeerd hebben!

Riding Mount NP ligt in Manitoba en hier hadden we weer enorme mazzel met onze wildlife checklist; echt een kudde van 40 bisons die we aan een fotosessie hebben onderworpen. Op een gegeven moment kreeg het mannetje er lichtelijk genoeg van en kwam snuivend richting auto :? Tijdens een hike in het park hebben we een moedermoose met kind gespot en we hebben ons wel een half uur vermaakt hoe ze met haar kop onderwater op waterplanten aan het vissen was ;) (zie filmpje) s'avonds buiten je tandenpoetsen krijgt ook een nieuwe dimensie met wolvengehuil op de achtergrond!

Van Saskatchewan hebben we alleen de snelweg en prairies gezien. Wel gaaf om vanuit de prairies ineens de rockies te zien opdoemen! Waterton Lakes NP was onze eerste ontmoeting met de rockies. Hier hebben we een prachtige hike gemaakt door de bergen en zelfs letterlijk DOOR een tunnel in een berg naar een ijskoud gletsjermeer. Voordat we aan de terugweg begonnen hebben we een duik genomen in het meer en ik kan je vertellen dat het ECHT IJSKOUD was!
Om eerlijk te zijn kwam het ook meer doordat ik uitgleed dan dat ik er echt in wilde ;)

Vanaf hier werd het landschap alleen maar mooier, de bergen hadden al wat sneeuw en alhoewel we niet het allerzonnigste weer hadden was het ook wel erg gaaf om met je oorwarmers in de sneeuw een berg te beklimmen!!De bomen hadden hun herfstkleuren varierend van geel naar rood en het ene ijsblauwe meer was nog mooier dan het andere!(zie foto's) We hebben gave hikes gemaakt naar glaciers en één waarbij we totaal omgeven waren door bergtoppen!Echt een aanrader de rockies! Omdat de weersvoorspellingen soms -4 waren voor de nacht hebben we hier ook wat luxer geleeft en af en toe in een B&B geslapen! Op een regenachtige dag hebben we lekker de hele dag liggen weken in de hotpools!

Aan het eind van onze trip is het ons ook nog gelukt om de tent te verkopen (it's $40! okay i'll give you $50 :)) en hebben we het voor elkaar gekregen om de auto af te kunnen droppen in Vancouver ipv Calgary. Zo konden we mooi meteen een kijkje nemen in Whistler :)

Tja en wat gaat het nu worden?Whistler of Vancouver?
To be continued..........

Ow, de foto's staan weer op:http://www.mijnalbum.nl/Album=IIUOZGLZ

En, ik heb extra filmruimte gekocht want we hadden zoveel gave filmpjes!!
Ze staan allemaal op deze site!

Dikke kus van ons en we horen graag hoe het met jullie gaat!!

• 13 Oktober 2008 - 06:51

Nel:

Hoi Linda en Thijs

Schitterende foto`s en video.
    Groetjes

• 13 Oktober 2008 - 08:14

Ingrid:

Hoi,

Heb net jullie verhaal gelezen en alle video's gekeken....ben heel erg jaloers...
    Kus van ons allemaal

• 13 Oktober 2008 - 08:49

Christine:

Jee, wat een super gave foto's! Lag helemaal dubbel bij dat filmpje over de tent die binnenstebuiten zou zijn opgezet... haha! En Thijs... ik denk toch echt dat je 50 dollar armer bent ;)
    Geniet!! En ik hou jullie verhalen in de gaten!
    Dikke zoen Christine

• 13 Oktober 2008 - 09:00

Martijn:

Hoi Lin en Thijs,

Wat een super mooie en avontuurlijke verhalen weer. Thijs jij bent die 50 Dollar zeker kwijt jongen. Jij moet toch weten dat Pythagoras heeft bewezen dat een driehoek 180 Graden heeft :-).

Mocht je nog vragen hebben over Zuid Amerika dan horen we het wel.

Veel plezier nog!!!

Martijn

• 13 Oktober 2008 - 10:41

Cynthia:

Weer leuke verhalen en kei moooooiie fotos Lin!!!!
    Zometeen nog even de filmpjes bekijken..
    Oh heb je mijn mailtje gehad??

HEel veel liefs Cynthia

• 13 Oktober 2008 - 12:15

Mam:

Hallo,
    Weer geweldig verhaal,jullie genieten volop. Ga zo door.
    veel liefs mam XXX

• 13 Oktober 2008 - 18:03

Herman:

Zie reactie bij foto's

• 13 Oktober 2008 - 18:44

Vanessa P:

Hi Linda,

Echt leuke foto's en video's. Leuk weer wat over julie reis te lezen. Wanneer komen julie weer deze kant op?

Groetjes XOXO

• 15 Oktober 2008 - 07:12

Tiny:

wat nou,ben ik voor de 2e x je verhaal aan het lezen zie ik dat mijn reactie niet verwerkt is! echt een geplaatst hoor!
    we hebben genoten bij de filmpjes en de foto's. Wat is het er mooi..... Ik weet al waar we de komende zomervakantie heen gaan! dikke kus en knuffel van me xxxx
    ps hoe gaat het met de codes? Jij weet ze natuurlijk al allemaal, he! Kun je Thijs lekker pesten!!!

• 21 Oktober 2008 - 18:09

Hizkia En Frank:

ADEMBENEMEND!!!
    wauw!! zo iets moet je in t echt zien. fantastisch toch dat jullie dat mogen meemaken. heel veel plezier daar nog. we mailen nog wel.xxx