17,5 uur bussen naar Halifax - Reisverslag uit Toronto, Canada van Linda Turnhout - WaarBenJij.nu 17,5 uur bussen naar Halifax - Reisverslag uit Toronto, Canada van Linda Turnhout - WaarBenJij.nu

17,5 uur bussen naar Halifax

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

26 April 2008 | Canada, Toronto

Oke, sorry het heeft even geduurd maar daar krijg je dan ook wel wat voor ;)

Inmiddels zijn we alweer goed geaclimatiseerd aan het low-budget leven: Ons ontbijt bestaat uit brood met jam of pindakaas (ik heb al een aardig pindakaaskleurtje ;) )En we drinken weer aanmaak limo, dat in sommige steden aangemaakt wordt met een soort poeder in verschillende smaken. Onze hostels zijn natuurlijk de goedkoopste en de gebreken die daarbij horen krijg je er gratis bij :?

-Bij het 2e hostel in Toronto stond 1 van de 2 bedden voor een deel op bakstenen en flikkerde dus uit mekaar toen we ze tegen elkaar wilde schuiven.
-Het bed in Niagara falls was helemaal een anti-sex bed aangezien ik mn oordoppen zelfs in moest doen omdat alleen omdraaien al zoveel gepiep gaf dat we er niet van konden slapen.
In Ottawa vonden de bedbugs me errug lekker (can’t blame them :) ) en in Montreal hebben we het kamertje moeten verbouwen en de matrassen op de grond moeten gooien omdat onze twin een bunkbed bleek te zijn :shock:
Gelukkig kunnen we er wel om lachen!

Even helemaal terug naar Toronto:
Na lang dubben en calculeren wat het goedkoopst zou zijn: bus of auto, zijn we uiteindelijk toch met een huurauto naar Niagara Falls gereden.Daar aangekomen zijn we meteen naar de falls gegaan en ze waren weer prachtig!! Een enorme massa water die geruisloos over de rand kruipt, maar beneden een hoop herrie veroorzaakt. Er lag nog een hoop sneeuw en ijstukken dreven in het water. Vanaf de skylon tower konden we de falls van bovenaf zien dus dat hebben we dan ook maar gedaan. Na een babbeltje met de liftboy kreeg Thijs het voor elkaar dat we s’avonds tijdens de lichtshow nog een keer omhoog mochten. Go Thijs!!! Daarna moesten we echt rennen naar de auto omdat we anders niet op tijd in het hostel zouden zijn. Inmiddels hebben we flinke kuitspieren gekregen ;)

De dag erop zijn we naar Niagara-on-the-Lake gereden en hebben we een wandeling van 2,5 uur gemaakt door Niagara Preserve. We liepen hier door een ravijn met enorme rotsblokken langs de rivier die vanaf de falls komt. Op sommige plaatsen onstaan wirlpools door de stroming van de falls, erg gaaf!

Eenmaal terug in Toronto hebben we een paar dagen genomen om de wijken Chinatown, Kensington Market en het duurdere Yorkville te bekijken. En natuurlijk mijn verjaardag gevierd met een hele riedel aan verjaardagsliedjes en een hoop ballonnen. Een luxe ontbijtje met eieren en s’avonds lekker uit eten. Iedereen nog bedankt voor de lieve sms-jes, krabbels en mailtjes, echt super als je zo ver van huis bent!!Daarnaast kwamen we tot de conclusie dat een auto kopen te duur in verzekering en parkeerkosten zou worden, en alle huurauto’s hebben een 1-way drop-off charge van $200! Dus we hebben lekker een busticket gekocht naar Halifax met een stopover in Ottawa, Montreal, Quebec en Moncton.

Na 5,5 uur bussen kwamen we aan in Ottawa. We hadden 1 dag genomen om de stad helemaal te bekijken en het was een verademing om eindelijk een grote normale supermarket te vinden ;) Ottawa is een mooie schone stad met prachtige gebouwen en gezellige terrasjes. Goeie B-keus om hier te wonen en werken.

De dag erop was de rit iets korter, 2,5 uur naar franstalig Montreal. In heel Canada betaal je federal tax en provincial tax, maar in de provincie Quebec is dat nog een stukje hoger :shock: Voor dat geld krijg je dan ook wel 3 verschillende soorten politie?Eén voor crime, immigration en een federal police. Tja… Voor Montreal hadden we twee dagen uitgetrokken. Lange broek en trui konden de tas weer in en in korte broek en T-shirt zijn we de stad gaan bekijken! We hebben zelfs zonnebrand moeten kopen omdat we aan het verbranden waren ;) Montreal is echt een oude stad en vooral Old Montreal is net Frankrijk. De 2e dag moesten we eerst het kamertje terug verbouwen :lol: en daarna zijn we de Mont Royal opgelopen, een berg in de stad. Hier liepen we dan met 25 graden in ons T-shirt door de sneeuw, vreemd!

Tijdens de reis naar Quebec (3,5 uur) zagen we ook hier nog erg veel sneeuw en bevroren meren ondanks het warme weer. Aangekomen bij Auberge a la paix bleek een misverstand in ons mailcontact… conclusie: Er is geen double room maar een dorm met 6 man :shock: Dus hebben we 2 nachten in een ander –duurder- hotel moeten boeken :( Niet dat Quebec nu zo groot is dat je 2 dagen nodig hebt, neeehh!! Onze Sjakie (lees Thijs) was zijn Mp3 speler vergeten mee te nemen in Ottawa!!! Okee, de bus ging ook pas de dag erop s’morgens maar dit klinkt leuker ;) Gelukkig had de eigenaar zn Mp3 speler gevonden en was hij zo vriendelijk om hem op te sturen naar Quebec.

In Quebec gingen de truien weer aan aangezien het hier een stuk kouder en winderiger was. Ook hier ziet het er erg frans uit met zn upper en lower town. Allerlei mooie muurschilderingen en smalle straatjes met piepkleine cafeetjes die steil naar beneden lopen. In een cafeetje dat meer weg had van een kerker raakte we aan de praat met een ander stel. Volgens hen konden we Quebec niet verlaten zonder Poutine gegeten te hebben! Dit is Quebec’s famous junkfood: frietjes met een laag gesmolten kaas en…..een hoop jus!! :D Dus op onze laatste avond hebben we (Thijs) ons aan de Poutine gewaagd, en het lijkt op een frietje speciaal maar dan anders van smaak… ;)

11 uur bussen :shock: en een zere kont later kwamen we aan in Moncton. Hier zouden we alleen overnachten om de volgende dag 4 uur verder te reizen naar Halifax. Maar in Moncton hebben ze één keer per 12 uur een tidal bore en we besloten de gok te wagen. Een tidal bore wordt veroorzaakt door de zee. Als het vloed wordt stroomt zeewater in tegengestelde richting de rivier in waardoor een golf van 2 meter bereikt kan worden! We hadden eigenlijk de hoop al een beetje opgegeven toen Thijs ineens zei:’Ja hoor, daar komt ie aan!!’ Dus wij als een gek rennen door de zompige klei van de oevers, camera’s paraat :) Mazzelaars als wij zijn was het volle maan waardoor de golf wel een halve meter hoog was!! Wauw!!

Omdat alles in Quebec propvol zat hebben we in Halifax voor de zekerheid een B&B geboekt voor 5 dagen! Het wordt gerund door twee gelovige oudjes en dat kun je ook aan de hele inrichting zien ;) maar de kamer was groot en rustig en we hadden de badkamer praktisch voor onszelf! Alleen waren we ff vergeten dat we niet kunnen koken in een B&B!! Maar we zijn erg inventief en hebben een rijstkoker gekocht, waar we inmiddels al vier dagen uit hebben gegeten :lol: Niet alleen rijst kan erin maar ook spaghetti en puree!!

Vandaag zijn we naar onze nieuwe kamer verhuist, een erg grote kamer van 5 bij 5m met een double-bed, bankje, twee kastjes en een kledingkast. Binnen 3 dagen hadden we de kamer voor een goeie prijs op de kop getikt, en helemaal blij zijn we dit gaan vieren bij...Starbucks!! ;) Vanacht wordt ons 1e nachtje!!

Oke, dat was het..bedankt voor jullie aandacht en interesse tot hier ;)
Over een paar weken weer meer.
Ow, en de foto’s komen waarschijnlijk morgen, de bieb gaat zo dicht!!

Dikke kus Linda

Ps: pap, reizen kan nog steeds hoor, we zijn in het B&B twee oudjes van 73 tegengekomen die al 19 jaar reizen :shock:

• 26 April 2008 - 22:08

Ilse:

Goh jullie worden steeds inventiever....een rijstkoker...haha mooi verhaal. Klinkt wel heerlijk hoor, die vrijheid en weer een nieuw avontuur.
    Oh ik heb morgen ook nog een avontuurtje hihi mail je wel.
    kussssssssss

• 27 April 2008 - 08:12

Ingrid:

Hoi,
    Weer leuk om te lezen, ik blijf jullie volgen
    XXX

• 27 April 2008 - 10:47

Sonja:

Hi,
    Leuk om al jullie avonturen te lezen. Zo te horen vermaken jullie je wel. Nog heel veel plezier en ik kijk uit naar de volgende mail.
    Kus

• 27 April 2008 - 18:54

Tiny:

heerlijk Linda, om weer eens een verhaal te lezen. Is al weer 1,5 jaar geleden! ik keek er de laatste paar dagen wel naar uit. Wat fijn dat de kamer naar het zin is. En al zo snel! geef Thijs even een schop onder z'n kont dat hij ook een verhaal moet schrijven....
    Veel succes met de banen.
    Kris en Richard zijn nu in Barcelona. die komen donderdagavond weer terug. het is dus rustig thuis (maar wel een grote bende in de kamer. de nieuwe keuken staat daar ingepakt in dozen te wachten op dinsdag)We hebben besloten dat we de hele kamer + plafond ook maar later stucken.
    kus van ons drieen en tot schrijfs!!!

• 28 April 2008 - 07:38

Hedwig:

He luitjes !

Wat een heerlijk leven is het zo toch maar, behalve wat ongemakken daargelaten, kan ik lezen hoe jullie ervan genieten !!! SUPER !!! Tip: lekkere cashewnootjes door de rijst voor de vulling is heerlijk ! hihi...

Hier alles ok, de vakantie is ook geboekt maar niet zo ver als jullie hoor!

Groetjes van Hedwig.

• 28 April 2008 - 15:11

OPA:

Heerlijk zo te reizen.Tot spoedig ziens.
    Groeten Theo