Tussen de vulkanen, spiegelmeren en ijsgrotten - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Linda Turnhout - WaarBenJij.nu Tussen de vulkanen, spiegelmeren en ijsgrotten - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Linda Turnhout - WaarBenJij.nu

Tussen de vulkanen, spiegelmeren en ijsgrotten

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

18 Mei 2006 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Ok sorry, het wordt even doorbijten, maar dan heb je ook wat :)
Ik zal proberen een korte samenvatting te geven van onze 17 daagse trip naar Queenstown.

Afscheid nemen van Auckland en collega's was erg moeilijk. Vooral van collega en goeie vriendin Yura! Maar goed, we gingen weer op avontuur en daar gaat het natuurlijk allemaal om ;)

Vanuit Auckland zijn we met de auto afgezakt naar Tongariro National Park. Hier wilden we de beste 'one day walk' in Nieuw Zeeland doen en op de weg hiernaartoe hebben we nog een stop gemaakt bij het KiwiHouse. Dit was wel nodig omdat onze kiwi 20uur per dag slaapt en dus nogal moeilijk te spotten is in de natuur :? Erg grappig om zo'n wollig 'kontje' op poten te zien rondhuppelen.

In Tongariro hebben we de 1e dag wat warm gelopen met mooie korte walks zodat we op dag 2 het mooie weer konden meepikken en voorbereid waren op de "Tongariro Crossing" :shock: Dit was een walk van 7 tot 8 uur door prachtige natuur en vulkaanlandschap. Het weer tussen de bergen kon nogal snel omslaan en we vertrokken dan ook ingepakt in mutsen en wanten (ik dan :D)
Na zo'n anderhalf uur klimmen hadden we wel wat lagen minder aan en werden we beloond met prachtige uitzichten over de vulkanen en groene 'Emerald Lakes'. Met al onze extra ingelaste pauzes hebben we deze track toch in 7 uur gelopen!!Maar mooi geen 'koek en zopie' aan het eind :?
Dit was zeker een van de highlights van het Noordereiland!!

Onze volgende bestemming was Egmont NP waar we nog net op tijd aankwamen voor de weerspiegeling van Mt Taranaki in Lake Mangamahoe! Aan de voet van Mt Taranaki hebben we een erg 'groene' walk gedaan van anderhalf uur. Het is hier zo vochtig dat de mossen zelfs tegen de bomen omhoog groeien :)

We hebben een overnachting gemaakt in Wanganui en zijn de volgende dag doorgereden naar de Capital van Nieuw Zeeland: Wellington! Hier moesten we onze auto inleveren en hadden we nog tijd over voor het Museum: Te Papa :shock: Tja, niet echt wat voor ons maar het was gratis en achteraf hartstikke interessant!

Na een overnachting en wat "badtijd" in het hostel zijn we de volgende dag op boot naar het zuidereiland gestapt. Hierbij vaar je een heel stuk door de Marlborough Sounds, dit zijn een soort fjorden en het uitzicht vanuit de boot was prachtig (zie foto's)
In Picton hebben we een nieuwe huurauto opgepikt waarmee we via de "Queen Charlotte Drive" richting Abel Tasman NP zijn gaan rijden. De drive geeft je een uitzicht vanuit land op de Sounds.

In Abel Tasman NP hebben we onze goedkoopste accommodatie tot nu toe gevonden, en wel op het Bethany Christian Park ;) ($25) :shock: Thijs eindelijk aan het lezen geslagen, één keer raden welk boek? (zie foto's)
De bedoeling was om een kanotrip te boeken maar doordat het weer tegenzat hebben we een watertaxi genomen die ons via Split Apple Rock en de Sealcolony afzette op Torrent Bay. Vanhieruit zijn we in 1 1/2 uur teruggelopen naar Bark Bay waar we tijdens het wachten voor de watertaxi opgevreten werden door sandflies! :( Het weer werd wel wat beter dus konden we toch nog de zon zien schijnen op de goudgele stranden van Abel Tasman NP!!

Een traditie van de Maori's is het maken/dragen van kettingen geslepen uit bot of greenstone. Een ander toppunt van deze trip is dus ook dat we onze eigen hanger gebonecarved hebben in Nelson! Gaaf om te zien hoe zoiets moois kan ontstaan uit een stuk bot!

Via een walk langs de ruwe westkust en de Pancake Rocks zijn we afgedaald naar de Franz Josef Glacier en werd het steeds kouder!Ook hier hebben we het weer afgewacht en de eerste dagen zowel de "Terminal Face" van de Fox Glacier als van de Franz Josef bezichtigd!(Dit is het einde van de Gletsjer)
Ook hier hebben we een spiegelmeer gezien nl: Lake Matheson, dit keer met de weerspiegeling van Mt Fox.

De dag erop hadden we een full-day track geboekt voor de Franz Josef Glacier. Deze is een stuk ruwer en dus avontuurlijker dan de Fox Glacier! Wauw, dit is zeker mijn "TOPPUNT" van heel Nieuw Zeeland. Het eerste uur hebben we de Gletsjer beklommen via ijstreden die met een Pikhouweel elke dag bij worden gehouden. Daarna werd het terrein steeds ruwer en het ijs steeds blauwer! Kruipen door spleten en grotten maakte het erg leuk! En zorgde ook voor een domper op de trip, omdat Thijs zich door een 'te kleine' grot wilde wurmen en daardoor zijn fototoestel wat in zijn zak zat is verloren in een van de spleten :( Erg kl*te dus want daar gaan je foto's van 2 maanden!!! Gelukkig hebben we mijn camera nog en konden we er ons na een tijdje wel overheen zetten en genieten van de trip!! Heel erg gaaf!!!

Wat ook minder was om te horen is dat mijn lieve hondje is ingeslapen omdat ze teveel pijn had!!!:(

Tiny: Mijn aanbeveling voor een hond: Labrador!!!!! Drol van een hond en zeer goeie waakhond :D

Inmiddels zijn we alweer drie dagen in Queenstown en hadden we de eerste dag al accommodatie gevonden waar we morgen al in kunnen trekken!!Erg mooi appartementje in het centrum voor een prikkie (pluspunt, energie incl!!! ;)
Op dag 2 ben ik al begonnen met 'jobhunten' en kreeg ik overal al te horen: Kom maar terug over drie weken!! :shock:
Tot mijn verbazing werd ik gisteren gebeld door iemand van de giftshop voor een casual chat en heb ik vandaag al met haar een interview gehad wat erg positief was!!!!
Morgen krijg ik de uitslag dus... to be continued.......

Sjezusm het is toch weer een flinke hap geworden!!!!!Hoop dat het voor jullie weer de moeite waard was om te lezen...op naar de foto's?

Dikke kus

• 18 Mei 2006 - 05:55

Cynthia:

he linda. Hier is het nog vroeg, ben al op het werk. even gauw de fotos bekeken en straks thuis lees ik je verslag(je). Het is een hele lap tekst he! Maar verheug me erop om weer op de hoogte te zijn.
    Ik mail je gauw. Dikke kus en groetjes, Cynthia

• 18 Mei 2006 - 07:09

Ingrid:

Wat een prachtige foto's! heerlijk om weer een verslag te lezen. Wat een gewelgige reis maken jullie toch.
    Liefs Ingrid, Kees, Meerten en dikke kus van Wouter

• 18 Mei 2006 - 07:12

Esther:

heee
    heb weer met heel veel plezier jullie verhaal gelezen !!! en met nog meer plezier de foto's gekeken, wat een mooie foto's weer :-) helemaal geweldig.
    Wat erg dat je hondje overleden is, je weet ik ben erg gek op mijn hond en ik kreeg kippevel toen ik las dat je hondje moest worden ingeslapen .....

ik wens jullie nog heel heel heel veel plezier toe en zie nu alweer uit naar het volgende mailtje

dikke kus
    esther

• 18 Mei 2006 - 08:24

Gini:

hey Lin. Echt gewéldig weer wat je allemaal gezien en beleefd hebt. Op de een of andere manier heb ik je vorige verslag gemist, dus sinds vandaag ben ik weer bij. Ik vind het geweldig hoe jullie genieten en waarde geven aan je leven. Daar draait het uiteindelijk allemaal om. Doe wat je wilt en wat je hart je ingeeft. Veel liefs.

• 18 Mei 2006 - 11:44

Fam. Visser:

Hai Linda en Thijs, Vol jalouzie lezen we steeds jullie berichten. Is toch maar behelpen hier op de boerderij! Vraag me af hoe jullie je straks in Nederland zullen voelen. Moet moeilijk zijn het gewone leven weer te gaan oppakken. Gelukkig duurt dat voor jullie nog even.
    Bedankt voor je leuke en spannende mailtjes. Zijn benieuwd hoe Thijs er in het echt uitziet. Veel groeten van ons uit Zelhem
    Frans, Monique, Kars, Tessa,Ludo ,Eline en Ilja

• 18 Mei 2006 - 11:47

Mam/anneke:

lieverd, wat maak je toch veel mee, geweldig. Jammer van Thijs z`n fototoestel. Veel liefs en dikke kus Mam-Anneke XXX

• 18 Mei 2006 - 13:11

Tao:

Another great installment,guys. So happy to see you enjoy yourselves so much on your trip. Keep it up and good luck. Love and Light to you. Tao and Marian. xox