Puffertjes, eiermeur en verslaafd aan de saté ayam - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Linda Turnhout - WaarBenJij.nu Puffertjes, eiermeur en verslaafd aan de saté ayam - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Linda Turnhout - WaarBenJij.nu

Puffertjes, eiermeur en verslaafd aan de saté ayam

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

19 November 2005 | Indonesië, Yogyakarta

ER ZIJN WEER FOTO'S TOEGEVOEGD OP:http://www.mijnalbum.nl/Album=JF46LI86

Dit moet dan wel een héél interessant verhaaltje worden he? :)
Het is een flinke 'worstel' geworden maar op speciaal verzoek (lees jij de mijne ook mam??? ;) )

Komtie dan: Vanuit Bandung hebben we een excursie gemaakt naar de hotsprings en de actieve Papandayan-vulkaan!
Onderweg hebben we bij een zijde-fabriek het proces van de stof gezien: waarbij een man achter een weefmachine met 6 pedalen een volgorde slaat met zijn voeten en dit dan de rest van de dag/week herhaalt om er een leuk motiefje in te krijgen :)

Na de lunch hebben we 3 uur de vulkaan beklommen. Deze vulkaan spuwt geen lava maar is actief door zijn stoomgaten.
We begonnen bij een klein 'puffertje' en voor we het wisten liepen we midden in een omgeving vol walmende 'puffertjes', gele smurrie en eiermeur :lol: Erg spectaculair!!
En het werd maar beter: een enorm helgroen/blauw kratermeer en aan het eind een bloedrode plas.
Leuk voor de foto:'Ga jij daar maar op die steen in het midden staan, Linda'
Goed, je voelt hem al, ik verloor mijn evenwicht en kletste zo met mijn bergschoenen in het water.(deze gelukkig niet heet!) Wat erg vermakelijk was voor Thijs, maar.....Tarzan moest natuurlijk even laten zien hoe het WEL moet en ja hoor na een half uur treuzelen trok hij eindelijk zijn linkervoet bij en......ging net als zijn mutsje ook op zijn bek!
Laat ik DAT stukje nou net vastgelegd hebben op film ;)

Op de terugweg hebben we een heel stuk door de rijstvelden gelopen en zo tegen de avond was dit prachtig om te zien. Ook leuk om 25 blije kinderbekkies om je heen te zien krioelen als het fototoestel tevoorschijn komt! (nee, ik bedoel het niet sarcastisch :) ) De bellenblazer van Thijs, voor de kindjes, werd tijdens de Thee meteen ingepikt door de papa van een kindje. Mooi spulleke hé?:lol:

De hotspring was dan weer minder hot, en had nog het meest weg van een.....ZWEMBAD!! :S
Maar erg heet en lekker na een dagje zweten..uhm....goed voor de spiertjes :)

Dankzij Idul Fitri (einde ramadan,vakantie voor de Indonsiers) waren de prijzen hier 3 keer zo hoog en hebben we niet vanuit de hotsprings maar weer vanuit Bandung onze reis vervolgd naar Pangandaran.
In Pangandaran zijn we wél na een uur lopen met backpack terechtgekomen bij een hotel met de beste prijs tot nu toe!! (30.000rp = 3 euro per nacht) Ongelofelijk!!
Na de drukkere steden hebben we hier enorm genoten van de rust aan het strand!!We hebben onze reis hier ook verlengd tot 5 dagen! Lekker gegeten en gerelaxed. Zwemmen welleenswaar in t-shirt, want het is nog steeds islamitisch en iedereen zwemt dus in korte broeken en t-shirts :S maar je krijgt er wel aapjes en hertjes op je strand voor terug!!
Hier ben ik ook helemaal verslaafd geraakt aan de saté ayam!!De 4e dag op rij zelfs 3 portie's opgegeten (25 stokjes) :shock:
Ik wil het niet echt toegeven maar misschien had ik wel een heel klein beetje spijt van dat laatste bordje ;) :S

Op een van de 'DOE-DAGEN' hebben we een excursie naar de Green Canyon gemaakt en gezien hoe ze de javaanse Wayang-poppen maken. Koopgeil als ik ben zat ik al te kwijlen toen ik een ruwe ongeverfde pop in mn handen kreeg :lol:
Toen het verhaal eracher en 'the making of' en ik was verkocht!Elke pop wordt met de hand gesneden en geverfd in 12 dagen! De poppen zijn er in 100 verschillende soorten en zijn karakters in een eeuwenoude Mythe.
Dus op de terugweg waren we twee poppen rijker! :)Mijn pop bleek een man te zijn maar voor mij is het gewoon een vrouwtje ;)

De Green Canyon was een groene rivier waar we met een bootje over gevaren zijn naar een prachtige canyon!Daar hebben we een lekker frisse duik genomen en in de stroomversnellingen gezwommen!

Vanuit Pangandaran hebben we een half uur lopen piekeren hoe we naar Yogyakarta zouden reizen.Ik had het nl een beetje gehad met de bus aangezien je hierin gewoon mag roken en ze duidelijk weten waar de plank zit!
Optie: trein bisniss (100.000) of ekonomi (25.000)
Ekonomi dat wordt staan werd gezegd!maar ik dacht dat het wel mee zou vallen... :S dus Ekonomi? Dat viel dus niet mee, aangezien een zitplaats alleen te creeën was door onze tas in het gangpad te gooien en hier 5 uur lang op te gaan zitten! Thank you sleeping-bag :)
Uiteindelijk viel het reuze mee en hebben we weer een paar leuke kiekjes bij.

In Yogya eerst een blokje hotelletjes-keuren, aangezien we onderhand neigingen krijgen om de luidsprekers van een moskee te slopen :lol: :S

De ochtend erop eerst: American breakfast!!!
Yeah baby!!Kom maar op met die eieren en toast! Daarna meteen weer het minpunt van de grote stadt ondervonden: Batikverkopers en zeurende becakrijders. Op weg naar de Bird-market konden we vast wel even een demonstratie batik bijwonen...ach leuk!!
Het begon ook leuk maar na 3 uur een pusherige verkoper aangehoord te hebben vertrokken we en was hij erg pissig omdat we niet a la minute in wilde gaan op zijn prijs :S We kregen nog een 'shitty tourists' naar ons hoofd en toen was het helemaal een bekeken zaak!!Aangekomen bij de Birdmarket (die inmiddels al dicht was) was het ons al duidelijk dat het hier om Batik draait: 'I'm very happy today' 'Oh, why?' 'I just had a baby, you wanna see my artgallery?' :lol:
Dus toen de 3e batik-verkoper zijn slag wilde slaan bij het kopen van tandpasta (?) was de maat echt vol! Arme becakrijder die na 6x zeuren (en 6x nee zeggen) een 'HOU JE BEK!!' naar zijn kop kreeg :shock:

Na het eten op weg naar het museum voor onze poppenshow -no, we don't like batik'- :)
Kleine domper hier aangezien het niet 'onze' wooden puppets waren maar een shadow-show met leather puppets...Toch was het erg leuk om te zien hoe 15 man voor 7 man publiek aan het performen was. Jammer dat het 2 uur duurde maar daardoor heb ik nu wel meer functie's op mijn camera ontdekt :)
We konden het natuurlijk ook helemaal niet volgen dus na een uur zijn we maar een kinky ondertiteling gaan geven :lol:

GETTING BORED MAM????????SEE THIJS VERSION :)
geefheteennaampje.waarbenjij.nu

Even een leuke prijsvergelijking voor NS/OV:
Van Jakarta naar Yogya in 15 uur voor het luttele bedrag van: 10,50 euro

Dikke kus allemaal!!

  • 20 November 2005 - 13:51

    Evanjebe@hetnet.nl:

    Hé, nog geen reacties!Zijn wij een keer de eerste! Weer leuk om te lezen, wat een mooi(maar vaak ook arm)land! Hier alles goed, het is vandaag zondag, Eveline en Bert zijn thuis, Jeannette & Annemieke zijn naar opa Theo. Het gaat goed met hem! gisteravond zijn we naar "Oliver Twist" geweest. Eveline speelde daarin. We hebben genoten! Volgende week komen Rob en Caitlin ook kijken! Verder alles goed hier. Tot de volgende ronde! Veel reisplezier! XXX Eveline, Annemieke, Jeannette & Bert.

  • 20 November 2005 - 14:45

    Luc:

    Goed onderhandelen met die Indonesiers Linda, daar zijn wij in Nederland rijk van geworden!!!!Geniet van het lekkere eten daar! Ben bij mijn maat Roy in Barcelona. Dus Adeu

  • 20 November 2005 - 19:10

    Mam/:

    geweldig verhaal lieverd. wat ken jij vertellen. goed van je dat je thijs precies op het goeie moment filmde.jouw verhaal blijft het leukst,ik kijk alleen ter aanvulling op thijs z`n site. veel liefs mam.XXX

  • 21 November 2005 - 10:25

    Brian:

    Hi Linda en Thijs. Leuk verhaal weer. En mooi photos. Wij waren gisteren naar pannenkoekhuis met Anneke. Zat bij de kinder hoek. Bijna klaar met eten, gaat een jochie van 3 alles uit te spoegen naast ons. Nou, laatste hap hoefde ik toch niet meer. Verder was het heel gezellig. Shana gaat vandaag naar verblijfhuis van de sint in Nuenen. Ik ben aan het werk, maar in gedachten op het strand op zoek naar schelpen met jullie. Groetjes.

  • 21 November 2005 - 11:00

    Ingrid:

    Ik heb net jullie nieuwe foto's gezien....goh wat hebben jullie het toch slecht zeg, die blauwe zee bah wat vervelend toch voor jullie!!!
    liefs Ingrid/Kees/Meerten en dikke knuffel van Wouter

  • 21 November 2005 - 14:43

    Gini:

    Hé Linda, geweldige verhalen weer en prachtige foto's. Roepen een heleboel herinneringen bij me op. Zit je in januari nog in Bali??? Heb ik vakantie, ik zou event. kunnen komen! Gaan we de salsa-secene bezoeken in Bali.
    In ieder geval zal ik de groeten doen aan salsa-minnend Haarlem. Groeten en liefs

  • 21 November 2005 - 19:08

    Roel:

    Er ligt een helm naast de pe python op de vogeltjesmarkt. Dan vraag ik me toch af van wie dat ding is? Van de python, dan heeft ie wel een verdomd grote kop. Misschien voor de argeloze toerist? Probeer als python maar eens een helm in te slikken. Wedden dat je veilig bent?!

  • 27 November 2005 - 16:14

    Mam:

    geweldig die foto`s kan zien dat jullie het naar je zin hebben. ben je dikker geworden lin? liefs mam XXX

  • 27 November 2005 - 16:18

    Mam/anneke:

    die foto`s bij de vulkaan, ik rook de meur, zeker net als op ijsland? liefs XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Live your life to the fullest!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 111094

Voorgaande reizen:

30 Maart 2015 - 30 Maart 2015

Borneo en China (2 maanden)

22 Januari 2012 - 29 Januari 2012

Lapland 2012

20 Mei 2010 - 31 Mei 2010

California 2010

22 September 2009 - 29 April 2010

Mijn gevecht tegen borstkanker

15 April 2009 - 12 September 2009

Zuid Amerika 2009

07 April 2008 - 07 April 2009

Canada 2008

10 Oktober 2005 - 10 Oktober 2006

Zuid oost Azie en Nieuw Zeeland 2006

01 Oktober 1997 - 22 November 2003

Waar de 'itch' begon... 1997

Landen bezocht: