Als verdoofd hoor ik de uitslag aan... - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Linda Turnhout - WaarBenJij.nu Als verdoofd hoor ik de uitslag aan... - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Linda Turnhout - WaarBenJij.nu

Als verdoofd hoor ik de uitslag aan...

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

12 Oktober 2009 | Nederland, Haarlem

Ik heb borstkanker!

Misschien niet de beste manier van communiceren over dit onderwerp maar ik doe het lekker toch ;) Niet omdat ik het jullie niet graag persoonlijk wil vertellen maar omdat het emotioneel gewoon erg zwaar is.

In een tentje tijdens een trektocht in Peru, vind ik ineens een bobbeltje in mijn borst. We maken ons niet meteen ongerust, ik ben nog zo jong, maar na de trektocht gaan we wel meteen naar een kliniek in Cusco. De gynaecologe verzekert ons na haar 'bevoelingen' dat het om een 'fibre adenoom' gaat (een goedaardig gezwel). Ik zou opgelucht moeten zijn maar na mijn zoektocht op google weet ik dat er pas echt uitsluitsel gegeven kan worden na een echo/mammografie en ik krijg van haar een verwijzing. Als we meteen na de foto weer bij haar binnen zitten verteld ze ons dat het er allemaal prachtig strak omlijnd en mooi rond uitziet, ik hoef me echt geen zorgen te maken. Ze belt zelfs haar nederlandse man voor me en zo verzekert 'Wim' mij ook nog even dat ik mij echt geen zorgen hoef te maken. 'Mijn vrouw heeft in Amerika dagelijks met mammogrammen gewerkt'! Nu denk ik; 'Jaja, en ze zat er vast vaker naast en daarom werkt ze nu weer in Peru'....??

Aardig gerustgesteld vervolgen we onze reis nog 10 dagen alhoewel ik er toch minder van kan genieten! In Nederland besluit ik dan toch maar voor 'de zekerheid' een mammografie te laten maken met daaropvolgend een echo, waarna ik fijn een week mag wachten op de uitslag. De radioloog wil toch graag een punctie doen, tja ik zou ook geen wijs worden uit die zwart/witte blur op het scherm. Met behulp van een dikke naald word twee keer weefsel weggehaald, waar ik gelukkig weinig van voel. Ik krijg zelfs een lichte lachkick als ik een blik op Thijs' gezicht werp dat bleker en bleker wordt ;) Zegt de radioloog ook nog eens doodleuk; 'Nou, dat ziet er toch mooi rond en glad uit, het zou best goed een fibre adenoom kunnen zijn'. 'Thanks Doc, you make my day'!!! We mogen nog even handjes schudden bij de mammacareverpleegkundige. Dat is nooit een goed teken. Verteld dat mens in opleiding zonder enig empatisch vermogen mij dat ik er toch wel rekening mee moet houden dat het een kwaardaardige tumor kan zijn en of ik alsvast wil nadenken over een eventuele borstbesparende operatie of een amputatie :shock: Boos denk ik; 'Zal ik dat doen als ik een uitslag heb! want er gaan nog steeds geen alarmbellen rinkelen. Ik blijf positief en hou me vast aan wat de radioloog en miss Peru hebben gezegd!

Helaas is de uitslag na wéér een spannende week niet goed en ik zit als verdoofd tegenover een drietal 'witte jasjes' Het gaat een beetje aan me voorbij en alle informatie over de operatie, bestralingen en chemo laat ik gelaten over me heen komen. Uiteindelijk begint het lipje toch wel wat te trillen bij het woord amputatie, wat tot een van de mogelijkheden behoort. De datum voor de operatie wordt meteen geprikt en ik heb maar liefst 9 dagen om na te denken over een borstbesparende operatie of een amputatie! Ik vertel het aan de ouders van Thijs, mijn ouders, mijn zus Sanne en een paar vrienden, en nee ik maak geen grapje! We zitten tot laat achter internet (thijs) en telefoon (ik) en bij elk gesprek schiet ik weer vol. Emotioneel is het erg vermoeiend en de hele huilbui komt dan dus ook pas in bed, als ik eindelijk samen met Thijs de klap kan verwerken.

Inmiddels zit ik er middenin en kun je me alles vragen over een okseltoilet, DIEP-flap methode, DCIS en alle percentages die daar bij horen! We hebben weer een gesprek met de mammacareverpleegkundige, dit keer de vriendelijke Esther, waar al onze vragen beantwoord worden en waarbij ik al voorzichtig een uitspraak doe over de operatie. Omdat mijn tumor vrij hoog zit en ik qua borst niet echt veel bij te zetten heb lijkt het de chirurg mooier om een borstcorrectie te doen (na een amputatie) Daarnaast heb ik omdat ik zo jong ben een verhoogde kans dat het bij borstbesparend terug kan komen. Een ander 'voordeel' van amputatie (rotwoord!) is dat ik waarschijnlijk de bestraling mag skippen en alleen aan de chemo hoef!!!

Het is een hele moeilijke beslissing maar ik ben positief en ik hoop dat ik donderdag klaar ben de operatie.

Via deze website wil ik iedereen (die wil) op de hoogte blijven houden van alle ontwikkelingen. Mocht je dit niet willen kun je natuurlijk altijd afmelden!

Bij deze wil ik ook iedereen bedanken voor alle lieve belletjes, mailtjes en tips!Het voelt heel erg goed zoveel steun van iedereen te krijgen!!

Dikke kus!















  • 12 Oktober 2009 - 08:08

    Ingrid:

    Lieverd,

    We denken aan je en leven mee!
    XX

  • 12 Oktober 2009 - 08:29

    Stefan En Hedje:

    Lieve linda en thijs, wat is dit nu weer, dit kan toch niet waar zijn....hier worden we heel even stil van....idd we denken aan jullie en we leven mij !!! dikke kus en een stevige knuffel van ons allemaal !!!

  • 12 Oktober 2009 - 08:40

    Brian:

    Linda, All our love is fighting this with you.
    X

  • 12 Oktober 2009 - 08:45

    Stefan En Hedje:

    Linda, hedje heeft mij gevraagd je een mail te sturen op je talk2vlakvark of zoiets, ik hoop dat dit adres nog werkt. haar 06 is nog steeds hetzelde gebleven. xxx van ons

  • 12 Oktober 2009 - 08:56

    Ilse:

    Pindaatje! Dat ben je inmiddels alweer 9 jaar van me :) Ik ben er altijd voor je, dat weet je he. Ik vind het heel dapper dat je dit zo opschrijft. Dikke kus van mij XXX

  • 12 Oktober 2009 - 09:17

    Dieuwke:

    Lieverd, schrik me rot, alweer een bekende met bk, ws spreek ik jullie zo op msn vanuit china, ik leef met jullie mee.

    Liefs

  • 12 Oktober 2009 - 09:17

    Frans + Family:

    Dag Linda,
    Op deze plek genieten we altijd van jullie spannende verhalen. Nu wordt het allemaal wat grimmiger. Toch een dappere keus dat we op deze manier met je kunnen blijven meeleven. We wensen je veel sterkte en hopen binnenkort weer op een paar gezellige uurtjes in Zelhem.
    Groet, Frans en de rest van de familie

  • 12 Oktober 2009 - 09:37

    Christine:

    Lieve Linda.
    Ik wens je heel veel sterkte toe!! Ik denk aan je!!
    Veel liefs

  • 12 Oktober 2009 - 09:46

    Thamar:

    Lieve Linda en Thijs,

    Wat een bericht. Had al via mijn ouders het een en ander vernomen en heb er geen woorden voor.
    Heel veel sterkte aankomende tijd en ik hou zeker je verslagen in de gaten en hoop spoedig op positieve berichten!

  • 12 Oktober 2009 - 11:08

    Edith Zwart:

    Hoi Linda en Thijs

    goed idee om het zo te doen dan kun jezelf kiezen met wie je belt.
    Heel veel sterkte voor jullie allebei en zet mij maar op die lijst van jou want ik blijf graag op de hoogte.

    liefs van Niko en Edith

  • 12 Oktober 2009 - 12:11

    Mam:

    Knap gedaan meidje, ga ervoor.X

  • 12 Oktober 2009 - 12:55

    Veerle:

    Lieve Linda, van Jul het slechte nieuws gehoord. Echt schrikken!
    Heel veel sterkte donderdag en daarna. Ik ben op fietsafstand bereikbaar voor een bakkie als je een keer behoefte hebt....
    groetjes, Veerle

  • 12 Oktober 2009 - 14:40

    Cynthia:

    Wat ben je toch een dappere dodo!! Om dit toch maar weer 'even' in Linda-stijl neer te pennen..

    De foto boven je blog en de eerste zin van je bericht treffen me hard.
    Duidelijker kun je niet zijn.

    Maar sterk en optimistisch als je bent kun je deze strijd aan.

    We denken aan je,
    dikke kus

    Paul Cynthia en Milo

  • 12 Oktober 2009 - 17:39

    Pap:

    De manier waarop jij hiermee omgaat dwingt veel respect af.
    Jouw vechtersinstelling is al een grote stap op weg naar genezing.
    Ik ben trots op je en zal er steeds voor je zijn.

  • 12 Oktober 2009 - 19:07

    Martijn:

    Hoi Linda,

    Heel veel sterkte. Chris en ik denken aan jullie.

    Groet,
    Martijn

  • 12 Oktober 2009 - 19:53

    Vanessa:

    Hey Linda,

    Veel sterkte deze dagen. Ik denk aan je. Je kan me altijd bellen ook voor gewoon een kopje koffie natuulijk :-)

    Dikke kus

  • 12 Oktober 2009 - 20:11

    Tiny:

    lieve Thijs en Linda, wat een hartverwarmende reacties van jullie vrienden en kennissen. xxx

  • 13 Oktober 2009 - 19:57

    Hans En Judith:

    Hallo lieve Linda,
    Je telefoon geeft vanavond voortdurend in gesprek. Begrijp ik in zo'n spannende week vol moeilijke keuzes. Ik vind het afschuwelijk voor je en voor Thijs. Ik hoop dat ik iets voor jou / jullie kan betekenen. Moed heb je al, nu heel veel sterkte gewenst. Ik denk aan je,
    liefs

    Hans

  • 15 Oktober 2009 - 17:26

    Sonja:

    Lieve Linda en Thijs,

    Wat een vreselijk nieuws. Ik schik hier verschikkelijk van en leef erg met jullie mee. Heel veel sterkte en ik denk aan jullie.

    Dikke kus

  • 11 November 2009 - 16:18

    Nathalie Rangkoly:

    Hey meid,

    Ik heb al je verhalen net gelezen. Ben er stil van....
    Blijf vooral sterk, en geloof in jezelf!
    Knuffie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Live your life to the fullest!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1076
Totaal aantal bezoekers 111255

Voorgaande reizen:

30 Maart 2015 - 30 Maart 2015

Borneo en China (2 maanden)

22 Januari 2012 - 29 Januari 2012

Lapland 2012

20 Mei 2010 - 31 Mei 2010

California 2010

22 September 2009 - 29 April 2010

Mijn gevecht tegen borstkanker

15 April 2009 - 12 September 2009

Zuid Amerika 2009

07 April 2008 - 07 April 2009

Canada 2008

10 Oktober 2005 - 10 Oktober 2006

Zuid oost Azie en Nieuw Zeeland 2006

01 Oktober 1997 - 22 November 2003

Waar de 'itch' begon... 1997

Landen bezocht: