Pinnacles (en een legertje bloedzuigers) - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Linda Turnhout - WaarBenJij.nu Pinnacles (en een legertje bloedzuigers) - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Linda Turnhout - WaarBenJij.nu

Pinnacles (en een legertje bloedzuigers)

Door: Linda van Turnhout

Blijf op de hoogte en volg Linda

27 Mei 2015 | Maleisië, Kota Kinabalu

Na 3 weken reizen hebben we de backpacker vibe inmiddels goed te pakken! Een warme douche, een bugvrij bed en het hebben van wifi is allang niet meer vanzelfsprekend! Maar we komen op de mooiste plekken en ontmoeten leuke mensen met mooie reisverhalen! Wie klaagt er dan over dat pisstraaltje koud water dat uit de douche komt of die snurkende buurman die door de spaanplaat wandjes heenzaagt ;) want wat is Borneo mooi! Groene heuvels, tropische stranden en vriendelijke mensen!

Vanuit de hoofdstad Kuching, waar we een weeklang dagtripjes maken, vliegen we naar Mulu NP. We zijn nieuwsgierig naar alle horrorverhalen over de 3 daagse hike naar de Pinnacles! Zwermen bijen bij aankomst in kamp 5, bloedzuigers op de weg ernaartoe en spierpijn na de klim omhoog. Check! We willen zo min mogelijk meenemen en dus eten we noodles als ontbijt, lunch en avondeten! Maar wat een prachtig uitzicht op die vreemde 45m hoge stekelachtige rotspunten! Bijna onwerkelijk! En ja, het is 1200m klimmen onder een hoek van 45 graden, waarvan het laatste stuk ook nog eens mbv ladders en touwen gaat! De glibberpartij naar beneden is zeker niet minder zwaar! Eigenlijk slingeren we van boom naar boom en proberen we niet onze enkels te verzwikken ;)

Op de laatste dag is het kamp omgeven door zweet, alle kleding klam en muf! En een keer raden welke beestjes gek zijn op klam en muf? ;) Yep,de bijen! De terugweg, oftewel het avontuur door leechcountry, wordt daardoor iets sneller ingezet en we lopen in een sneltempo terug naar de bewoonde wereld. En zo leren we ook meteen in de praktijk wat de beste manier is om een bloedzuiger te verwijderen! Blijkbaar is dat niet door hem van je huid af te branden met een aansteker, zoals Thijs heeft ondervonden, want volgens google kotst hij dan in het wondje en daar krijg je een prachtige uitslag van :O

Omdat er op dit moment geen plek is om Mount Kinabalu te beklimmen en het vanwege ontvoeringen in het noorden niet veilig is, hebben we onze plannen wat moeten aanpassen. En zodoende zitten we een weeklang vast op een tropisch eiland zonder bereik, waar je alleen maar kan luieren, lezen, snorkelen en af en toe wat duiken ;) mmm could be worse

• 27 Mei 2015 - 12:14

Christine:

Ahhhh, klinkt goed, zelfs de bloedzuigers ;-)
    Ben jaloers!! Geniet maar lekker!!!

• 27 Mei 2015 - 12:19

Martijn:

Wauw!!!!
    Jammer dat jullie de Mt. Kinabalu niet konden beklimmen! Of was het een smoesje dat hij te hoog is voor jullie?

Veel plezier!!!

• 27 Mei 2015 - 12:30

Sonja Corzilius:

Wat gaaf zeg, maar jammer van Mount Kinabalu! Er zijn alleen wel vervelendere plekken om te vertoeven! Geniet nog lekker en ik kijk uit naar jullie volgende verslag. xx

• 27 Mei 2015 - 16:36

Diane:

Hee Linda en Thijs,
    Kei leuk. Klinkt super, behalve de beestjes.
    Hoe moet je die bloedzuigers dan wel verwijderen ?

Liefs van NL,
    de Coughlannetjes.

• 27 Mei 2015 - 16:57

Kris:

Aaahhh gaaf zeg!!!! Ik wil ook!!!!!

• 27 Mei 2015 - 18:16

Dieuwke En Thijs:

Jemig, wat een ervaringen alweer! Heerlijk genieten! Dikke kus

• 27 Mei 2015 - 22:57

Nam:

Goed om weer eens iets te horen. Zo te horen vermaken jullie je prima met al die kleine nieuwe vrienden. :) jullie avontuur klinkt goed, even relax modus en op naar de spugende Chinezen

• 28 Mei 2015 - 22:04

Sanne:

Hey zusje en Thijs!!
    Weer een leuk verhaal zeg wat een avonturen! Echt gaaf dat back to basic!
    Geniet ervan xxx